Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila výročný report ohľadom aktuálneho stavu a budúceho vývoja elektromobility na Slovensku. Aj keď predaje elektromobilov u nás medziročne percentuálne významne vzrástli, z hľadiska adopcie elektromobilov patríme na chvost EÚ. Podľa SEVA má byť kľúčové dosiahnutie trhového podielu elektromobilov na úrovni 5 %, ktorý už prekonali napr. aj Maďari. A ohľadom podpory elektromobility by sme sa mohli inšpirovať Poľskom.
Výročná publikácia od SEVA je plná podrobných údajov a príkladov, ktoré sú užitočné pre každého, kto sa chce zorientovať v tomto prudko rastúcom segmente. SEVA predstavuje analýzu aktuálneho stavu a navrhuje konkrétne riešenia, ktoré môžu Slovensko posunúť smerom k udržateľnejšej cestnej doprave bez lokálnych emisií.
50-% rast
V roku 2022 sa na Slovensku predalo viac ako 3 000 elektromobilov, čo je o 50 % viac ako v predchádzajúcom roku. Takéto tempo rastu je však ťažké označiť za nejakú rEVolúciu. „Slovensko má čo dobiehať. V niektorých metrikách patríme k najhorším v Únii,“ konštatuje riaditeľ SEVA Patrik Križanský. „Predbehli nás už aj naši najbližší susedia, napríklad v Poľsku dosiahli elektromobily podiel na predajoch 3,5 %, kým u nás je to len 1,94 %.“
U našich severných susedov aktuálne prebieha schéma „Mój elektryk“, ktorá by sa mohla stať vhodnou inšpiráciou pre zavedenie priamej podpory kúpy elektromobilu aj u nás. „Ak by sme aplikovali dnes známe výsledky tohto programu na podmienky na Slovensku, dokázali by sme dosiahnuť 5 % podiel registrácií elektromobilov približne o dva roky skôr ako keď takúto schému nezavedieme,“ prezentuje výsledky analýz riaditeľ SEVA a dodáva: „Pri odhadovaní budúceho vývoja sme pritom skôr opatrní vzhľadom na konzervatívnosť slovenského spotrebiteľa.“
5-% podiel má byť kľúčovým
Asociácia zdôrazňuje, že podpora zo strany štátu je najdôležitejšia práve v tejto fáze rozvoja elektromobility, pričom kľúčové je dosiahnuť a prekonať hranicu 5 % podielu elektromobilov na všetkých predaných vozidlách.
„Skúsenosti z iných krajín nám ukazujú, že práve 5 percentný podiel elektromobilov na registráciách nových vozidiel je hranica, za ktorou sa dá do pohybu efekt snehovej gule a elektromobilita sa na trhu plne etabluje. Ak by sa zaviedli navrhované podporné opatrenia, 5 % dosiahneme do troch rokov,“ objasňuje Patrik Križanský.
Okrem priamej dotácie pri kúpe vozidla navrhuje SEVA vo svojom reporte aj niekoľko daňových opatrení zameraných na firmy a zamestnancov. Podporné opatrenia je potrebné spustiť čo najskôr a dobre ich nastaviť, aby motivovali tak firmy ako aj jednotlivcov.
Ďalšie zaujímavé čísla a grafy z reportu
- V rebríčku krajín Európskej únie sa Slovensko v adopcii elektrických vozidiel umiestnilo v roku 2022 na poslednom mieste.
- Tento trend pokračuje aj v roku 2023, keď je Slovensko v EÚ na úplnom chvoste v podiele elektromobilov medzi novo registrovanými osobnými vozidlami. V prvom štvrťroku dosiahol podiel elektromobilov iba 1,9 %, pričom druhý najnižší prírastok dosiahla Česká republika (2,4 %). Podiel registrácií elektromobilov v Poľsku dosiahol úroveň 3,5 % a v Maďarsku dokonca až 5,6 %.
- Podiel elektrických vozidiel na celom vozovom parku (vyše 2,5 milióna osobných vozidiel) naďalej zostáva marginálny na úrovni 0,4 %. Ku koncu prvého štvrťroka 2023 jazdilo po našich cestách niečo vyše 7 000 batériových elektromobilov.
Viac informácií nájdete v kompletnom reporte SEVA.
Zdroj: tlačová správa SEVA
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko rozdá na nabíjacie stanice 10 mil. €. O dotácie môžu žiadať mestá a obce
SEVA vyzýva politikov a iných, aby elektromobilitu nezneužívali ako nástroj populizmu
SR patrí ku krajinám s najnižšími nákladmi na vlastníctvo auta. Elektromobily sú pritom čoraz konkurencieschopnejšie
20 komentárov
Výššia obstarávacia cena, rovnaké, alebo vyššie prevádzkové náklady ako ICE, nízky dojazd ťažko prehovoria potencionálnych kupujúcich aby sa rozhodli pre kúpu EV. Ak človek nebýva v dome, alebo nemá možnosť nabíjať v práci je odkázaný na drahé nabíjanie tretích strán.
Ako „bytovkar“ jazdim na EV-ckach uz vyse 4 rokov a nabijanie tretich stran je dokonca aj v dnesnej dobe prijatelne, ba az lacne – len si treba zvolit spravny pausal a poskytovatela. Drahe je to len pre toho, kto malo jazdi a nema pausal. Ale takych vela urcite nebude.
YPSYLON, kde bývaš?!
Netreba polemizovať jednoduchý vypocet: Bytovkar – nemoze nabijat doma
ZSE Drive 400kW za 0.22€ a vsetko nad 400KW za 0.29€ s pausalom FLAT – pre „bytovkaroch“ ideal
Ja mam spotrebu 17kW/100km
Mna stoji 100km jazdy 17*0.29=4.93€
Nabijam raz za tyzden, ziadny problme. Nebojte sa toho.
Raz to skusite a uz sa vam nebude chciet ist do „Smarďošlka“ ako to nazval moj syn.
Skute napisat v spalovakoch kolko vas stoji 100Km, aby NOEV mohol porovnat naklady ciselne a nie len kvakat bez toho aby dal nejake cislo.
Pekny den
Neviem, kto z nás dvoch tu kváka, ale pridám čísla aby sme sa bavili o reálnej prevádzke. Mesačne najazdím asi 1300 km, 4 dlhšie jazdy po 300 km a zvyšok mesto, inak auto stále parkuje. Jazdím túto trasu s ICE za 5 l benzínu s 1,5 TSI, mal som zapožičaných niekoľko elektromobilov (EV6, Enyaq) a tam som mal spotrebu 20 kWh (80 % trasy je diaľnica). Pri aktuálnej cene benzínu 1,6 EURO, to mám mesačne približne 105 EURO. Ak by som využil ZSE Drive 400 kW za 89 EURO ušetril by som mesačne asi 16 EURO (nepotrebujem sa zbytočne voziť aby som využil celých 400 kWh). Síce mesačne ušetrím zanedbateľných 16 EURO, ale počas cesty musím aspoň raz zastaviť na nabíjanie a čo je najpodstatnejšie porovnateľne veľký elektromobil je drahší asi o 13 000 EURO. Nebránim sa myšlienke EV, nevidím v tom však žiaden rozumný argument. Do ICE 2 x mesačne natankujem a viac neriešim. V EV musím hľadať najbližšiu nabíjačku a cestu plánovať. Do mesta ak je dostupná nabíjačka je EV ok, nie je to však všeobecná náhrada za ICE.
Prajem pekný deň
Byvam v bytovke bez moznosti vyuzitia nabijania v mieste parkovania. Najblizsia nabijacia stanica je vzdialena asi 1 km, takze inu moznost ako vyuzit rychlonabijanie nemam. Najnizsiu cenu pre UFC som nasiel za 0,39 od ZSE. Pri mojej spotrebe okolo 20 kWh, mam naklady rovnake ako pri ICE a to nehovorim o potrebe jazdit k nabijacke a cakat na nabijanie.
daj si najvyssi pausal a priemerka ti vyjde 0,22. Ak nejazdis tolko, aby si to minul, tak si najdi kamosa s EV-ckom a zdielajte si to. Vzdy existuju moznosti, len treba chciet. A ak ti vadi potreba jazdit k nabijacke a cakat na nibijanie, tak nechapem, naco si si EV kupoval.
Mesačne najazdím 1000 – 1200 km, najvyšší paušál by bol vhodný tak od 2000 km pri mojej spotrebe. Ďakujem, ale aby som hľadal niekoho s kým budem zdieľať nabíjaciu kartu, tak to nie je pre mňa. Tento môj prípad ukazuje,l že elektromobil nie je pre každého, našťastie nie som jeho majiteľom.
NOEV má „svoju“ pravdu! Pre túto rovnakú pravdu mnohí aktuálne neuvažujú o kúpe BEV ani PHEV ……
Keď som si prečítal všetky predchádzajúce príspevky, môžem povedať, že zatiaľ väčšina z nás nemá dobré podmienky pre nabíjanie. Ak by bolo teraz 2 až 3x toľko BEV, bolo by to ešte oveľa horšie! A to je jedna z bŕzd rýchlejšieho šírenia elektromobility!
Aj pri 12e pausali partner vychadza DC 0,29 ak nemusis vzdy UFC,
Ak mas spotrebu 20kwh, tak sa mi nechce verit zeby si mal s rovnakym autm v ICE verzii spotrebu iba 5L ak maju byt naklady rovnake. A to nehovorim este o udrzbe.
Pri DC by mi nabíjanie trvalo podstatne dlhšie ako pri UFC a. v mieste najbližšej nabíjačky nie je žiadne nákupné centrum, alebo iný POI, kde by som tento čas mohol tráviť. A zbytočne sedieť v aute a čakať na nabíjanie nie je pre mňa. Jazdím trasu PP – TT, s elektromobilom som to dával za 20 kWh, s ICE za 5 l. Bohužiaľ s elektromobilom som musel jazdu prerušiť z dôvodu nabíjania, s ICE to zvládnem bez zastávky.
Tiež som bytovkár, mám EV a jazdím relatívne málo. treba si vybaviť nabíjací paušál, stojí cca 10 e a nabíjam vždy pri nákupe keď kupujem potraviny. Nenabíjam od nuly do plna, ale vždy keď je stojan volný, trochu tam „cvrknem“. Ak mám nabité na 90%, jazdím dva týždne.
1. Nevidim dovod preco EV treba dotovat. Nech sa ludia rozhoduju na zaklade trhovych, nepokrivenych cien.
2. ako pise aj NEOV, u nas kde velke % ludi zije v bytoch, treba legislativne umoznit jednoduchu vystravu lacnych 7-11kwh dobijacich stanic na sidliskach. Dobijanie ‚nocnym’/lacnym prudom by mohlo byt zvyhodnene a naklady na infrastrukturu minimalne. Nevidim dovod preco by mal jeden 1kw stat viac ako 20 centov. Potom konecne EV nebudu len pre ludi v domoch, ale pre kazdeho kto bude mat zaujem
Elektromobilita sa deje prete aby sa dosiahol ciel a to je zastavenie rastu CO a prípadne aj jeho zníženie v atmosfére. Preto niektoré firmy platia emisné povolenky, čo predražuje ich produkty a teda to platíme my, zákazníci, príklad: prudký rast cien tepelnoizolačných materialov. Štát tak vyberie vyše miliardy ročne, ale to samozrejme nezníži samo o sebe to CO2.Ak by štát dal dotáciu 7000 eur na elektroautá do 25000 eur, tak cena 15 – 18 tisíc by presvedčila mnohých. Ak by štát ročne zadotoval 50 tisíc áut, bolo by to bolo len asi jedna tretina z ceny emisných poplatkov, ale výsledok poklesu emisií by bol úplne reálny, okamžitý. Tiež by to znížilo sociálne napätie. Tiež by sa vytvoril masívny trh s jazdenkami pre tých čo nemajú ani 15 tisíc na nové auto. Do roku 2035 by sme takto dostali na cesty min. 500 tisíc EV a to mimo tých luxusnejších čo by si kúpili solventní zákazníci. 600 tisíc áut by už dokázalo reálne regulovať prepätia v sieti a tak stabilizovať sieť. Tiež by konečne malo zmysel masívne stavať fotovoltiku. Závislosť na rope by sa znížila na minimum. Zvyšok áut so spalovacími motormi by mohol používať vyšší podiel biozložky, možno až 50% a viac a tým by zasa klesol podiel fosílneho CO2 čo púšťame do atmosféry. Len to by tam musel byť iný minister hospodárstva ako Sulík.
CO2 môj nos vo vzduch nedekuje, ale smrad zo studených (a niektorých aj viditeľne dymiacich) ICE na preplnených cestách keď idem ráno peši do práce áno. Aké krásne bude keď raz (snáď) bude ráno vzduch čistý. Ale pri tomto tempe elektrifikácie u nás (viem-ceny, nabíjanie, pohodlie… tiež čakám na „lacný“ elektromobil) to už bude asi až pre moje deti. A viem o čom hovorím – zažil som ten čistý vzduch a ticho v Nórsku.
Diskutery v diskusiach:
Dojaz: ja potrebujem aspon 1200km na nadrz, a vsetci slovaci jazdia kazdy den najmenej do Holandska
Nabijanie auta: ja potrebujem aspon 600KW/h, vsetci slovaci nabijajau stale na Ultra rychlych nabijackach
Fotovoltaika a ele. auto: Vsetci slovaci byvaju v bytvkach, a nemaju kde nabijat
Idu zdvyhnut dane na nehnutelnosti: Vsetci byvaju v starcyh 2generacnych domoch
Zdvyhaju poplatok za registraciu: Vsetci slovaci maju 20rokov Youngtimer, zachovaly ako novy.
Drazeju ove auta: Vsetci slovaci kupuju nove auta
Drazeju stare auta: vsetci slovaci kupuju stare auta
Nemyslim ze slovaci su taky! Myslim, ze to robia len jednotlivci v diskusiach, aby strhli dav na svoju stranu.
Tu je to pan NOEV.
V prispevku o 26 MÁJA, 2023 5:15 AM pise ze jazdi 1000-1200km mesacne
V prispevku o 26 MÁJA, 2023 5:22 AM pise ze jazdi trasa PP-TT (tam a spat je to 600km) a tam uz nic nenajazdi? To za jednu takuto cestu spravi clovek aj 700km.
Tento pan je velmi nekonzistentny vo svojich prispevkoch, a teda diskutuje len preto, aby stiahol diskusiu na tu stranu ako on potrebuje. Nie aby ukazal ze velka vacsina z nas soferov su vlastne normalny ludia co jazdia na nakup, za rodinou, za zabavou v okoli bydliska a len z casu na cas vycestuju niekde dalej po slovensku a len raz rocne idu na dovolenku a aj to velka cas ide radsej letecky.
Nedajme sa strhnut len jednym hlasnym diskuterom.
ano presne tak, je to az smiesne a lahko prekuknutelne. Pri najazde 1000 km mesacne mu staci nabijat pocas mesiaca maximalne 4x, cize raz tyzdenne. To naozaj nikoho nezabije, aj ked je to bytovkar a musel by si ist nabit trebars niekde k nakupnemu centru (kde mimochodom nemusi cakat cely cas v aute, ale moze kludne vybavit pocas nabijania nakup alebo ine zalezitosti). Dnes uz su v mestach nabijacky doslova na kazdom kroku. V PP (kde podla prispevkov byva) je aktualne 12 lokalit priamo v meste. Celkovo na Slovensku mame statisticky najviac nabijaciek na jedno auto v celej Europe, kedze tu jazdi mizerne malo elektromobilov a nabijacia siet je daleko popredu. Potom tieto tunajsie komentare odporcov EV vyznievaju az komicky, ze vraj nemaju kde nabijat.
Predstavte si, že pre 1000 km stačí bežné ICE tankovať len raz mesačne a na rozdiel od EV môžem ICE nechať zaparkované s plnou nádržou na slnku aj 2 týždne. Skúste to urobiť s EV, pekne sa vám poďakuje. Nie som proti EV, len to naivné pretláčanie za každú cenu je niekedy smiešne.
Vaše mylné predpoklady som vyvrátil vyššie v príspevku. Sú aj vodiči, ktorí sa nepotrebujú denne voziť auto po meste 🙂 Ale rozumiem, EV lobby je silná, škoda, že tie argumenty pre EV sú často trápne.