Nabíjanie elektromobilov za jazdy vďaka elektrifikovanej ceste testuje aj 4. najväčšia automobilka

3

V súčasnosti sa vo svete realizuje viacero projektov tzv. elektrizovaných ciest, ktoré indukčne – bezdrôtovo nabíjajú/poháňajú elektrické vozidlá. A na jednom z takýchto projektov spolupracuje aj 4. najväčšia automobilka sveta, koncern Stellantis, pod ktorý patrí až 14 značiek. V rámci neho bol pritom aktuálne spustený testovací okruh.

Mnohí veria, že elektromobilita by sa mohla uberať aj formou elektrifikovaných ciest, ktoré by eliminovali nutnosť použitia batérií s vyššou kapacitou a dlhšie nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach. Využitie však môže byť značne limitované.

Každopádne sa touto cestou vybral v spolupráci s mnohými partnermi aj koncern Stellantis. Partneri aktuálne slávnostne otvorili testovací okruh „Arena Del Futuro“ medzi Bresciou a Milánom. Ten je charakteristický „dynamickou indukciou“, za ktorou stojí technológia DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer).

Spustenie 3. fázy

Testovacím okruhom bola započatá 3. fáza projektu zameraná na pilotné používanie technológie pre bezdrôtové nabíjanie elektromobilov počas jazdy. Okruh „Arena del Futuro“ meria 1 050 m a je napájaný výkonom 1 MW. „Drôtová“ technológia elektrifikovaných jazdných pruhov sa ukrýva pod asfaltom vozovky.

Stellantis uvádza, že elektrifikovanú cestu môžu používať všetky vozidlá vybavené špeciálnym prijímačom, prostredníctvom ktorého sa privádza energia z cestného systému do batérie vozidla. V rámci 3. testovacej fázy sa pritom používajú malý mestský elektromobil Fiat 500 „New“ a elektrický autobus Iveco E-Way.

elektrifikovana cesta stellantis

Zdroj: Stellantis

Elektrifikovaná cesta je pokrytá aj technológiou „Internetu vecí“, ktorá umožňuje nepretržitú komunikáciu medzi autostradou a prechádzajúcimi vozidlami, čo má maximalizovať bezpečnosť. A optimalizovaný má byť aj povrch vozovky z hľadiska odolnosti a účinnosti indukcie.

Multi-spolupráca

Na projekte spolupracujú okrem koncernu Stellantis aj ABB, Electreon, FIAMM Energy Technology, IVECO, IVECO Bus, Mapei, Pizzarotti, Polytechnic University of Milan, Prysmian, TIM, Roma Tre, Parma Universities či Hasičský zbor a Dopravná polícia.

Účasť Electreonu naznačuje, že práve technológia tejto izraelskej spoločnosti bola použitá v rámci testovacieho okruhu. Tá je pritom nasadená aj v rámci projektov vo Švédsku a Izraeli. A chystá sa aj do Nemecka.

Zdroj: Stellantis

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová technológia cesty nabíjajúcej elektromobily za jazdy používa magnetizovateľný betón
Aké elektromobily chystá štvrtá najväčšia automobilka sveta – Stellantis?
Najdlhšia elektrifikovaná cesta nabíjajúca autá za jazdy bola dokončená. Spoznali sme detaily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Dúfam, že v reálnej praxi nebudú autá počas dobíjania krúžiť na podobných okruhoch , že sa bude jednať o líniové dobíjacie zariadenia! …..

Pridajte komentár