Poliaci pracujú na elektrickom autobuse s vymeniteľnou batériou

2

V Poľsku bol spustený projekt, v rámci ktorého sa vyvíja plne elektrický autobus s vymeniteľnou batériou. Toto riešenie má zabezpečiť použiteľnosť e-busov aj mimo mestskej prevádzky, a to v rámci regionálnej a vnútroštátnej dopravy.

Elektrifikácia mestskej hromadnej dopravy je určite veľkým prínosom, pričom do flotíl „MHD-čiek“ pribúda stále viac elektrických autobusov. Mnohí sa však pozerajú aj za hranice miest a pracujú na autobusoch, ktoré zvládnu diaľkové cesty. Tie sa už pritom testujú aj v praxi.

Napríklad americká spoločnosť Proterra chystá elektrobus s dojazdom takmer 530 km (zrejme podľa cyklu EPA). Problémom však môže byť jeho cena, keďže tento model bude vybavený batériou s kapacitou 660 kWh. Elektrické autobusy s kapacitne menšou vymeniteľnou batériou a súvisiacou infraštruktúrou by tak teoreticky mohli byť efektívnejším riešením.

A o tom sú presvedčené poľské spoločnosti Autosan a Lukasiewicz-PIMOT (konzorcium), ako aj tamojšie  Národné centrum pre výskum a vývoj. Cieľom ich spoločného projektu je totiž vyvinutie elektrického autobusu s vymeniteľnou batériou, informuje Electrive.

Jednoduchšia a rýchlejšia výmena

Zaujímavosťou je, že batéria nemá byť integrovaná priamo do bežnej štruktúry vozidla. Tá sa má nachádzať „mimo“, v zadnej časti. Moc informácií v tomto smere známych nie je, ale dá sa predpokladať, že autobus bežnej konštrukcie by mohol dostať niečo ako „batoh“ s batériou.

Toto riešenie má umožniť jednoduchšiu a rýchlejšiu výmenu batérií, ako napríklad v prípade integrácie do podvozku či strechy vozidla. A to by mohlo znížiť aj nároky kladené na výmenné stanice. Spoločnosť Autosan pritom dúfa, že to tiež prinesie nižšie náklady na nabíjanie, keďže vymeniteľné batérie bude možné nabíjať v čase, kedy je elektrina lacnejšia.

Poliakom teda držíme palce a dúfame, že projekt prinesie ekologicky aj ekonomicky zmysluplný dopravný systém. Vymeniteľné batérie a súvisiacu infraštruktúru pritom už pred rokmi testovala aj Tesla, napokon však od tohto zámeru upustila. Zrejme kvôli pokrokom v oblasti batérií a ich klesajúcej cene, pričom tie dnes dokážu v rámci osobných automobilov zabezpečiť dojazd, ktorý podľa mnohých prieskumov postačuje veľkej väčšine vodičov.

Sú však aj spoločnosti ako čínske NIO, ktoré budujú infraštruktúru výmenných staníc pre svoje osobné elektromobily s vymeniteľnými batériami, takže tento koncept stále „žije“ aj v rámci osobnej dopravy.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Česi testujú úžitkový elektromobil s vymeniteľnou batériou. Trvá to 3 min
Startup predlžuje dojazd elektromobilov cez „powerbanku na kolesách“
Škoda bude vyvíjať a vyrábať elektrobusy s vodíkovým pohonom

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Tak pokud by chtěli pro osobní vozy výměnné baterie, tak kde by ty baterie skladovali
    a každé auto má jinou kapacitu baterie.
    A to mě napadlo i přesto, že mám IQ 46.
    Tony

    • Ehm, ja s IQ 47 si dovolím ti odpovedať, že by predsa šlo o jeden, respektíve viac modelov áut, ktoré by na to boli pripravené.. Takže by nebol problém s výmenou baterky ani s veľkosťou (kapacitou), ktorá by mohla byť aj eventuálne odlišná.. Napríklad na dlhú trasu by si si požičal (zaplatil) väčšiu baterku a na bežné jazdenie menšiu..
      Jediný problém vidím v správaní sa ku baterke rôznymi vlastníkmi.. Teda, ako rýchlo a koľko x bola nabijana /vybijana, v akých teplotách, atď..
      A ako dobre z komunizmu vieme, čo je všetkých je zároveň ničie 🙁 takže toto by mohlo fungovať za predpokladu, že by boli baterky super sledované a podľa toho by boli tvorené aj ceny za požičiavanie nabitých bateriek..
      Čo je realizovateľné..myslím.
      No znie to dnes komplikovane a tak pri autobusoch+baterkach, ktoré by vlastnil jeden vlastník (firma) tento problém úplne odpadá a tak je to výborný nápad, ktorý sa dúfam čoskoro „roztiahne“ vo svete. Navyše naše (sk/cz) mestské aj medzi-mestské autobusy nejazdia denne žiadne veľké vzdialenosti, takže i keby mali mať dojazd 200km sú už dnes na mnohých trasách použiteľné. A i keby bolo 200km na deň málo, kľudne by sa mohli dobiť pri obednych prestávkach vodičov.
      Ja už dnes v tom nevidím problém, je to len vec motivácie.. Autobusy sa predsalen nevyrábajú v miliónoch ks, a tak si myslím, že cenu tvorí okrem vývoja hlavne malo-výroba a následne kabína a podvozok, teda eventuálne by výroba ebusu mohla stáť dokonca menej ako spaľovacieho.. Respektíve pri výpočte celkových nákladov za vlastníctvo by to mohlo byť evidentné, že je to hlavne ekonomicky výhodnejšie. Len nám stále na trhu chyba nejaký ten nízko nákladový, veľko výrobný teslabus ;(

Pridajte komentár