S dotáciami na elektromobily počíta aj aktualizovaný plán podpory e-mobility v SR

20

Zdá sa, že sa začínajú hýbať veci okolo štátnej podpory elektromobility na Slovensku. Aktuálne bol totiž na prerokovanie predložený návrh/dokument „Revízia Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (2024)“. Ten pritom počíta aj s dotovaním elektromobilov či národnou sieťou ultrarýchlych nabíjacích staníc.

Do medzirezortného pripomienkového konania bol predložený návrh Revízia Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (2024)Ako vysvetľuje predkladacia správa, ten nadväzuje na Akčný plán rozvoja elektromobility v SR schválený v roku 2022 a je reakciou na rokovanie zástupcov automobilového priemyslu s vládou z 25. januára.

Dozvedáme sa pritom, že pôvodný plán z roku 2022 bol aktualizovaný. Konkrétne opatrenia mali byť spracované detailnejšie a zároveň doplnené. Cieľom revidovaného plánu podpory elektromobility na Slovensku má byť podľa dokumentov urýchlenie prechodu na nízkoemisnú dopravu, pomoc slovenskému priemyslu pri transformácii smerom k elektromobilite a vytvorenie konkurencieschopného batériového priemyslu.

Dotácie na elektromobily

Mnohí sú určite zvedaví, čo sa v revidovanom dokumente uvádza ohľadom dotácií na elektromobily, resp. príspevkov na nákup elektrických vozidiel. Kľúčovým opatrením v tomto smere má byť „zabezpečenie dlhodobého zdroja financovania minimálne po dobu 3 rokov, ideálne s ročnou indikatívnou alokáciou 10 – 12 mil. €.“

V rámci popisu tohto opatrenia sa tiež uvádza, že „prípadná finančná pomoc by mala byť podmienená odovzdaním starého vozidla na recykláciu“. Financovanie dotácií na elektromobily (z kategórií M a N) pritom môže pochádzať zo štátneho rozpočtu, ale aj z nevyčerpaných prostriedkov zo štrukturálnych fondov, POO SR či ďalších zdrojov EÚ. Termín plnenia tohto opatrenia je do konca roka 2026.

Národná sieť ultrarýchlych nabíjacích staníc

Ďalším zo zaujímavých opatrení Akčného plánu podpory elektromobility na Slovensku je tzv. „Národná sieť ultrarýchlonabíjacích bodov (UFC)“. Výsledkom opatrenia má byť vybudovanie národnej kostrovej siete ultravýkonných nabíjacích staníc popri diaľniciach a rýchlostných cestách v rámci siete TEN-T. Sieť má zahŕňať minimálne 228 verejných nabíjacích bodov dostupných aj v rámci medzinárodných roamingových platforiem.

Počíta sa tiež s 1 až 2 pilotnými lokalitami v rámci mestských uzlov („napr. Bratislava, Žilina“), v ktorých bude dostupná technológia pre nabíjanie ťažkých úžitkových vozidiel. Celkové ciele ohľadom podpory nabíjacej infraštruktúry na Slovensku zdá sa zostali zachované. Aj v revidovanom pláne sa totiž uvádza 2 600 verejných AC bodov, 500 verejných DC bodov a 2 000 neverejných wallboxov. Podpora nabíjacích staníc na Slovensku bude financovaná z Plánu obnovy. A termín plnenia oboch opatrení ohľadom nabíjacej infraštruktúry je 31.12.2026.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Verejná výzva vláde SR ohľadom rozvoja e-mobility, vrátane dotácií na elektromobily
Akčný plán rozvoja elektromobility v SR bol schválený. Aké ciele a opatrenia zahŕňa?
Aký je počet elektromobilov v SR a ktoré značky boli najpredávanejšie v r. 2023?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

20 komentárov

  1. Podmieniť dotáciu na kúpu elektromobilu odovzdaním starého auta na recykláciu je veľmi nešťastné rozhodnutie. Predsa člověk, ktorý má 20-30 ročne auto, vhodné už len na zošrotovanie (to znamená, že si nevie dovoliť kúpiť novšie spaľovacie auto) si predsa nekúpi ani s dotáciou elektromobil, ktorý je o 50-60% drahší ako porovnateľné spaľovacie auto. Ľudia zo strednej triedy, ktorí sú ekologicky zmýšľajúci, inklinujú ku kupé bezemisného auta, len ich odrádza jeho vysoká cena, prečo nemôžu využiť dotáciu a vymeniť svoje 4,5,6 ročné spaľovacie auto?
    OK dajme šrotovné, aby sa zrecyklovali veľmi staré autá, ktoré najviac znečisťujú životné prostredie a podporme kúpu nových ekologickejších aút, ale neznevýhodňujme ľudí, ktorí staré autá nevlastnia, ale majú záujem o kúpu elektromobilu. Som z tohto návrhu smutný.

    • Kde ste prisli na to ze porovnatelne BEV je o 50-60% drahsie ako porovnatelny spalovak? 150k VW Golf 28tis. a 170k MG 4 31tis. co je rozdiel 10% a ten sa na palive dorovna za prve 2-3 roky, takze uz pri 4 rocnom vlastneni je BEV vyrazne lacnejsie a bude mat este vyssiu zostatkovu hodnotu.

  2. Tak ja sa s toho návrhu teším, nakoľko vlastním 20 ročné auto prerobené na LPG a viem že po ňom ho vymením za ešte ekologickejšie – elektrické. Už len čakám koľko bude to šrotovné (dúfam že aspoň 10000€ ) a kľudne ho pošlem na vrakáč aj keď stále jazďí spoľahlivo.

    • naozaj dufas, ze to bude 10000€ ? ja predpokladam tak 2000€ pre prvych 300 zaujemcov… od tej zlodejskej bandy sa nic ine neda ocakavat 🙁

      • Z hľadiska zníženia produkcie CO2 je samozrejme odstránenie najväčších znecistovatelov. To znamená že dotácie musia byť použité tam kde to je najviac treba. Teda ak niekto jazdí na aute starom 20 rokov asi nebude rozmýšľať nad kúpou nového, tobôž nie predraženého automobilu. Tu treba využiť dotácie a treba začať odstraňovať prvom rade tieto vozidlá. To znamená ak má niekto vozidlo napr. Euro2 tak úspech pre krajinu bude keď ho vymení za vozidlo aspoň Euro4 a vyššie ak si to bude môcť dovoliť. Ale prepáčte načo budem meniť skoro ekologicky čisté auta za auta, ktoré budú skoro na tej istej úrovni. Ten kto má 100 000 na spalovak asi by mal mať aj 60 000 na elektro. A po ďalšie treba brať do úvahy aj nájazd kilometrov. Veď koľko vypustí kg CO2 vodič z euro3 ktorý sotva najazdí 8 000 km a koľko vodič ktorý najazdí 60 000 km s napr. Euro 5. Asi to by malo hrať nejaký vpliv. Celkovo sa mi nepáči že staršie vozidlá majú preferované zákazy do miest. Veď nech sa nikto nehnevá ale akú emisnú stopu zanechá vodič ktorý jazdí 8 000 km a má jedno vozidlo povedzme 20 rokov. No povedal by som že asi menšiu ako ten ktorý si kupuje každý 3 rok nové auto a najazdí s ním 50 000 km ročne. Zamyslite sa či si ozaj taký človek ktorý má také vozidlo zaslúži ten zákaz do mesta aby si možno raz za mesiac vybavil nejaké náležitosti.

    • Ak tomu veríš, tak nedaj si to vziať. V článku píšu že ročne 10-12 mil. eur na dotácie. Pri tvojej úvahe 10.000 na auto je dotácia pre 1200 aut. Smiešny počet. Pri predpoklade 5.000 na auto je dotácia pre smiešnych 2400 aut. Čo s takou sumou chcú vyriešiť? O akej ekológii sa uvažuje?
      V roku 2009 bolo šrotovné 2.000 eur, ale vtedy bola cena aut niekde úplne inde. Takže radosť so šrotovného je predčasná a zbytočná.

      • Vo fonde obnovy je nevyčerpaných 600mil.€, tak že zdroje na šrotovné sú v pohode aj viac ako len 10000€ na auto, len to chce vôľu, chuť a hlavne kompetentných ľudí chcieť s tým niečo robiť…ale s tou lúzou tam hore na tom kopci to pôjde veľmi veľmi ťažko.

  3. Dotacie su zly typ podpory.
    Priame dotacie podporuju a neueropske automobilky a tak za nase peniaze profituju aj korejske, americke, cinske automobilky a teda nase penize odisli a uz nam nepomozu. Europske automobilky dostanu len cast z dotacnych penazi. Teda znizia vyrobu, prideme o fabriky a teda aj o zamestnania. Nove auta sa pre cast ludi sanu menej dostupnejsie aj ked su dotacie.
    Nepriame dotacie podporuju vybrane firmy a preto sa tie nemusia snazit o inovacie, ved peniaze maju iste z rozpoctu/dotacie. Takymi to dotaciami podporujeme neinovativne firmy bez konkurencnej snahy. A tie europske automobilky velmi inklinuju k nenovativnosti a radi poberaju dotacie, maju extremne velku siet servisov a tie zivia nespolahlivostou svojich aut.

    To su moje dovody precu su dotacie zle.

  4. Nemci od tohoto roku zrušili dotácie,ktoré mali doteraz ! Ponúkli Daciu Spring za 12 500 e pre dôchodcov ,ktorí ajtak auto využívajú len na nákupi a cesty za doktormi .Na Slovensku dotácie vždy slúžili len malej vrstve akože „šikovných „.Nikdy neriešili širšie vrstvy zákazníkov .A tak to aj zostane ! Jediné správne riešenie ,ktoré by malo dosah aj na širšie vrstvy ,je zníženie cien elektroaut . Tak ako v tom „chudobnom“ Nemecku !

  5. Rozdiel v cene menších a kompaktných áut: spalovák vs elektro je cca 9-13 tisíc
    (rovnaký model, automat, podobný výkon a výbava)
    Veľký cenový rozdiel je najväčšou brzdou v rozmachu elektromobilov, podľa mňa viac ako dobíjanie, alebo dojazd.
    Je potrebná dotácia 8-10 tisíc aby sa niečo zmenilo a neboli sme na chvoste EU aj v tomto.
    Určite by to fungovalo ak by bolo7- 8 tis. na nákup elektra a prípadne ak odovzdáte staré auto tak ešte + 2-3 tis. šrotovné, alebo čisto len 2-3 tis šrotovné na nový spalovák.
    Pomiešať tieto 2 mechanizmy podpory je nešťastné.
    Len že otázka je, že čo by z mali mafiánsky podnikatelia vo vláde. Je mi na grc z toho ako to tu funguje.

  6. Chlapi, myslím si, že ten LPG EKOLOG vás chcel tou sumou 10.000 len poriadne na …. paprčiť, čo sa mu aj podarilo! ……

    P.S. Všetky autá sú dnes drahé, a „elekto“ zvlášť !!! 🙂

Pridajte komentár