Dotácie na elektromobily by mali ísť z Plánu obnovy, myslí si SEVA a vláde predkladá návrh

7

Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) sa otvára veľká príležitosť pre zabezpečenie financovania dotácií na elektromobily. Tou sú nevyužité zdroje z Plánu obnovy. Vláde pritom navrhuje realokovať 55 mil. €.

Pred pár dňami sme informovali, že bol schválený nový Akčný plán na podporu elektromobility v SR. Ten obsahuje 16 opatrení, vrátane opatrenia „Vypracovanie a predloženie návrhu na priamu podporu nákupu bezemisných vozidiel kategórií M a N do 31. decembra 2026“.

To znamená, že sa počíta aj dotáciami na elektromobily, resp. priamou finančnou podporou nákupu vozidiel s elektrickým pohonom. Zo znenia opatrenia pritom vyplýva, že konkrétny návrh zatiaľ neexistuje. So súvisiacim návrhom však aktuálne prichádza Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).

Návrh od SEVA sa týka zabezpečenia zdroja financovania či podmienok poskytovania dotácií. Asociácia pritom  slovenskej vláde navrhuje „alokáciu nevyužitých zdrojov z Plánu obnovy a odolnosti na priamu podporu nákupu elektromobilov“. A dodáva, že by to bolo „plne v súlade s usmernením od Európskej komisie, ktoré bolo vydané k implementácii Plánu obnovy v členských štátoch EÚ“, pričom „takúto dotačnú schému sa už podarilo úspešne realizovať vo viacerých krajinách“.

„Nevyužité finančné prostriedky nám ponúkajú príležitosť vytvoriť silný impulz pre rozvoj trhu,“ hovorí šéf SEVA, Patrik Križanský. SEVA pritom „navrhla schému, ktorá by mohla byť základom pre realizáciu tejto stratégie a predložila ju Ministerstvu životného prostredia SR a Ministerstvu hospodárstva SR“.

Výška dotácií a podmienky poskytnutia

SEVA konkrétne navrhuje, aby sa v rámci možných realokovaných prostriedkov podporil nákup bezemisných elektrických vozidiel pre fyzické aj právnické osoby. V prípade osobných a ľahkých úžitkových vozidiel odporúča dotáciu vo výške 5 000 € na 1 vozidlo bez limitu v rámci nákupnej ceny, ako aj počtu dotovaných vozidiel na 1 subjekt.

SEVA pritom odhaduje, že dotácie na nákup elektromobilov by mohlo do konca 1. polroka 2026 využiť 9 000 vodičov, čo by si vyžiadalo 45 mil. €. Ďalších 10 mil. € by podľa SEVA mohlo ísť na podporu nákupu elektrických nákladných áut kategórií N2 a N3. Navrhuje pritom maximálnu výšku príspevku 35 000 € (na 1 vozidlo kategórie N2), resp. 130 000 € (na 1 vozidlo kategórie N3) a limit 5 dotovaných vozidiel na 1 subjekt. Týmto opatrením by sa podľa asociácie podporilo „zavedenie bezemisných nákladných vozidiel v mestskej a prímestskej logistike, resp. v jednodňovej logistike“.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Akčný plán rozvoja elektromobility v SR bol schválený. Aké ciele a opatrenia zahŕňa?
Stav a budúci vývoj elektromobility na Slovensku: Výročná správa SEVA
SEVA vyzýva politikov a iných, aby elektromobilitu nezneužívali ako nástroj populizmu a predkladá 7 okruhov k diskusii
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Šľachetná to myšlienka. Len ktovie, akí tupci zas nastúpia do vlády po voľbách, ktorí ako buldozér zrovnajú so zemou všetko dobré, čo bolo vytvorené pred nimi…!

  2. V bohatých USA dávajú dotáciu cca 10 tis. dolárov, prečo SEVA nenavrhuje pre chudobné Slovensko 10 tis. €? Elektromobilita na SVK potrebuje silný impulz, 5 tis. je žalostne málo pri cenách bežných elektromobilov Škoda, Hyundai, KIA okolo 55 – 60 tis. Inak, tieto ceny sú v porovnaní s cenami v Číne škandálne. Bolo by treba nastaviť limit pre priznanie dotácie na 30 tis. €, potom by sme možno zažili prekvapivé znižovanie cien.

Pridajte komentár