Nedávny návrh Francúzska ohľadom jednotného dotovania nákupu elektromobilov na úrovni celej EÚ, a teda aj v rámci Slovenska, sa ujal a je v štádiu riešenia. Potvrdzujú to aj aktuálne slová nemeckého kancelára a podpredsedníčky Európskej komisie.
Ako sme už informovali, Francúzsko sa zasadzuje za vypracovanie krízového plánu na podporu automobilového priemyslu v Európe, ktorý zjavne upadá. Do značnej miery sa pritom orientuje na elektromobily, ktoré sú hlavnou hybnou silou zmien v priemysle.
Francúzsky minister priemyslu Marco Ferracci pritom priznal problémy Európy z hľadiska konkurencieschopnosti, najmä voči čínskym výrobcom elektromobilov. Tí pritom dominujú domácemu trhu, ktorý je najväčším automobilovým trhom na svete a expandujú v rámci celého sveta, čo ide aj na úkor európskych automobiliek.
Iniciatíva zo strany Nemecka
Pred 2 dňami nemecký kancelár Olaf Scholz na Svetovom ekonomickom fóre v Davose povedal, že EÚ pracuje na návrhu stimulov na nákup elektromobilov na úrovni celej únie, čo má podporiť výrobcov z EÚ, ktorí sú v problémoch, informoval Bloomberg.
Scholz dodal, že jeho „návrh na harmonizované celoeurópske nákupné prémie na e-autá“ prijala predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyen. Nemecký kancelár tiež uviedol, že niet pochýb o tom, že elektromobilita je budúcnosť. A každý, kto tvrdí opak, podľa neho poškodzuje priemysel EÚ.
V kontexte toho predsedníčka EK vyhlásila, že nasledujúce roky budú mať zásadný význam z hľadiska udržania Európskej únie v pretekoch v oblasti čistých a prevratných technológií.
Hľadá sa správny model
Ako dopĺňa Electrive na základe správy od Financial Times, plány ohľadom spoločných európskych dotácií na elektromobily potvrdila v Davose aj podpredsedníčka EK Teresa Ribera. Podľa nej pritom dáva zmysel nájsť spôsob, ako uľahčiť opatrenia v tomto smere na celoúnijnej úrovni a zároveň predísť konfrontácii národných dotačných modelov.
Podľa predsedníčky EK však treba zosúladiť rýchlosť elektrifikácie so schopnosťou európskych výrobcov dodať požadované elektromobily. A to na úrovni kvality aj kvantity. Je tiež potrebné nastaviť pravidlá tak, aby sa dotácie nevzťahovali na čínske autá a zároveň sa neporušovali pravidlá WTO.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dotácie na elektromobily poskytuje väčšina krajín EÚ. A to až do výšky 22 500 €
Podpora elektromobility v SR v roku 2024: Plány zostali prevažne na papieri, uvádza Euractiv
Európa potrebuje Marshallov plán pre elektromobily, vrátane dotačného fondu, hovorí šéf ACEA a Renaultu
ODBER NOVINIEK
16 komentárov
No konečne to naberá ten správny kurz. Správny návrh z Francúzska, správne reakcie EÚ.
Dokonca aj vláda SR bude „donútená“ konať.
Veď už niekoľko vlád SR na elektromobilitu jednoducho sr…, teda kašlali. Jednoducho nechápali, o čom to je.
Nie som rojko, aby som si myslel, že teraz už to chápu. Nie, nechápu, iba budú musieť konať!
Dotacie na europske EV len podpori nenazratost a nekonkurencie schopnost europskych neschopnych managerov voci cinankom
Nemas pravdu, ta cinska „konkurencieschopnost“ sa z velkej casti rovna skrytym statnym dotaciam + priemyselnej spionazi.
Za par rokov budu EV auta za normalne ceny, snad sa aj EU podari vyrabat baterie na urovni a budeme mat aj zdroj surovin na baterie, nezavisly na Cine.
snivaj dalej… ale priprav sa, ze to bude sakra dlhy sen…
Nepriamo sme sa dozvedeli, že EU automobilky skrachovali a budú ich zachraňovať všetci občania EU prostredníctvom zvýšených daní. Akosi si nespomínam, keď sa pri válove prežierali slávni top manažéri, vyplácali si galaktické odmeny, vyplácali extrémne dividendy a úmyselne neinvestovali do EV. Teraz keď majú skrachovať, drzo pripravujú lúpež verejných zdrojov v známej postupnosti. Podplatíme politikov, oni nám s radosťou nasypú peniaze daňových poplatníkov. Nesmieme však zabudnúť zvýšiť dane výhradne strednej triede. A znova to schytá iba stredná trieda, nižšia nemá z čoho platiť a oligarchov zdaniť nemôžeme, veď oni nás dosadili…
Uvedené platí na celú vydarenú EU.
Plny suhlas !
Krach VW group za ich podvody – dieselgate
VW prajem tiez ten krach za dieselgate…
Krach VW? Prepáč ale keď nebude automobilový priemysel v európe čo tu vlastne chceš robiť? V EU sú desiatky miliónov ľudí ktorý majú viac alebo menej niečo spoločné s automobilovým priemyslom. Ak EU automobilky krachnú skúpia ich závody čínske firmy a bez konkurencie si môžu diktovať ceny a platy zamestnancom. A jedného dňa sa môže stať že tvoje nedospelé deti budú robiť tu v čínskom závode za pár šupov aby moli vôbec čo jesť. Pretože takto to celé funguje.
presne ako vravis. podaktori si tu asi myslia, ze krach VW bude mat pre ich zivoty nejaky prinos. No nebude!! Malo by to nemyly vplyv na europsku ekonomiku a zilo by sa nam horsie.
Ak to myslia vážne, nemali by sa dotovať automobilky, ale zvýhodniť by sa malo používanie ev, nižšie dane, bezplatné diaľnice, mýto, cestná daň, dph, zvýhodnené parkovné, zvýhodnené tarify pre firmy za elektriku…
suhlas
Chlapi, ja som si zatiaľ ani neškrtol, a už som na úplnom konci! 🙂 🙂 🙂
ASI TAKTO: Všetko s rozumom a mierou! Ak kvôli výške cla museli Číňania predkladať EK výrobné kalkulácie, tak to musí pred zavedením celo-EU dotácií EK požadovať aj od všetkých našich výrobcov BEV !!! Lebo máme podozrenie, že EU automobilky sú „lenivé a nenažraté“, málo robia pre efektívnejšiu a lacnejšiu výrobu, a aby mali „dobrý zisk“ zdražili klasické autá, a tak „priblížili“ ceny BEV k ním !!! Špinavá ekonomická politika a krokodílie slzy! Čert aby ich vzal !!!
AK MÁ EK ZAVIESŤ CELO-EU DOTÁCIE, TAK ZÁROVEŇ MUSÍ SKONTROLOVAŤ VÝROBNÉ NÁKLADY A ZISKY EU AUTOMOBILIEK! NEBUDEME PREDSA PRESÚVAŤ DOTÁCIE DO ZISKOV AUTOBARÓNOV !!!
Keď už dotujú a zachraňujú, nech pýtajú adekvátnu protihodnotu v akciách. Inak to je kapitalizmus pre strednú triedu a komunizmus pre oligarchov.
IK, pozor! Ak ich len „nadotujeme“, nič nezmeníme-nezlepšíme, a ani akcie nezlepšia svoju hodnotu! A keď bude najhoršie, manažment odíde so zlatými padákmi !!! Také je to svinstvo v realite všedných dní ….
V súhlasím s názorom, avšak ak politicky preváži zachraňovanie, nech aspoň žiadajú protihodnotu za verejné zdroje. Obchod je o protihodnote, aj štát to má žiadať.
V zásade je to cesta do pekla, notoricky známy je príklad Boeing.
Európske automobilky sa vo všeobecnosti nachádzajú v kríze. Slovák, ktorý doteraz pracoval na Nemcov vo VW, bude na tom istom mieste pracovať na Číňanov v BYDe. Priame dotácie z daní nás všetkých nie sú riešením, pretože len zbytočne provokujú širokú verejnosť, ktorá to musí „platiť zo svojho“. Správnou cestou sú skôr nepriame formy podpory, ako daňové úľavy, zvýhodnené ceny energií, DPH, diaľnice či iné stimuly, ktoré umožnia udržateľný rozvoj bez priameho zaťaženia daňových poplatníkov.