Čo ukázal ďalší veľký test „zimného“ dojazdu 28 elektromobilov?

7

Aj keď dojazd elektromobilov vo všeobecnosti stúpa a výskumy ukazujú, že vodiči preceňujú svoje reálne potreby v tomto smere, údaje ohľadom dojazdu sú naďalej kriticky dôležité napr. pri výbere vhodného modelu. Netreba pritom zabúdať na vplyv náročných podmienok na dojazd. A jedným z veľmi dôležitých faktorov je reálny dojazd vozidiel v zime, resp. pri nízkej okolitej teplote. Preto môže prísť vhod test švajčiarskeho autoklubu TCS, ktorý preveril až 28 elektrických modelov.

Zimné obdobie prináša nižšie teploty, ale aj zhoršené podmienky na cestách, ktoré majú negatívny vplyv na efektivitu elektromobilov, dôsledkom čoho je zvýšená spotreba a znížený dojazd. Dôvodom je napríklad potreba vykurovania kabíny či ohrievanie batérie na optimálnu prevádzkovú teplotu, čo uberá energiu z trakčnej batérie vozidla. A zhoršený stav vozoviek či nižšia efektivita rekuperačného systému môžu byť ďalšími negatívnymi činiteľmi.

Švajčiarsky autoklub TCS si preto posvietil na reálny dojazd 28 elektromobilov v zimných podmienkach. Žiaľ, vo svojej pomerne stručnej verejne dostupnej správe k výsledkom testu neuviedol podmienky, za ktorých prebiehal, vrátane okolitej teploty či testovacej trasy. Výsledky nám však dávajú aspoň hrubú predstavu a zároveň umožňujú porovnanie jednotlivých modelov medzi sebou.

V priemere o 25 % nižší dojazd

TCS uvádza, že v priemere sa zaznamenané výsledky dojazdu 28 elektrických modelov odchyľujú od oficiálne uvádzaného dojazdu podľa laboratórneho testovacieho cyklu WLTP o 25 %. Tzn., že po spriemerovaní dosiahnutých hodnôt počas testu je dojazd o štvrtinu nižší ako v prípade priemerného „papierového“ dojazdu zahrnutých vozidiel. Počas letného testu dojazdu bola pritom táto odchýlka -5 %.

Samozrejme, odchýlky sa medzi jednotlivými testovanými modelmi líšili. A to aj výrazne. Veď rozsah nameraných „strát“ v zime sa pohyboval v rozpätí -10 až -35 %. Čo sa týka konkrétnych dosiahnutých dojazdov, tie sa pohybovali od 303 do 530 km.

dojazd elektromobilov v zime test

Zdroj: TCS

Poradie na prvých 5 miestach z hľadiska dosiahnutého reálneho zimného dojazdu elektromobilov bolo nasledovné:

Veľmi zaujímavým ukazovateľom je aj spotreba vozidiel, ktorá ukazuje, ako efektívne sú jednotlivé elektromobily. V tomto smere si najlepšie viedli modely Tesla Model Y, Kia Niro EV, MG4, Tesla Model S Dual Motor a BYD Atto 3.

spotreba elektromobilov v zime test

Zdroj: TCS

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Test zimného dojazdu 29 elektromobilov „vyhrala“ s rekordom nová Tesla Model S
Dojazd elektromobilov v zime vs. v lete: Porovnávací test viacerých modelov od WhatCar
Aký vplyv na spotrebu elektromobilu môže mať strešný box, nosič s bicyklami či karavan?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Vytvoriť pre všetky testované autá rovnaké podmienky nie je v praxi jednoduché, ak vôbec možné! Ak však každé auto malo iné podmienky, a nevieme aké, tak je celé meranie a porovnávanie „o ničom“, aj keď vidíme pekne zoradené stĺpčeky! ….

    • Tak sa drz merania WLTP a mozes to skusat niekde na valcoch pri -10. Tu je pekne ukazane ako nereale su metodiky vypoctu robene. Ano je pravda ze aj spalovaky maju cca o liter vyssiu spotrebu v zime. V texte je ze ide o realny zimny dojazd. Pokial mali rovnaku drahu a priemernu rychlost, mne to ako vysledok postacuje. Najvacsi problem je momentalne efektivita vyuzitia energie.

      • Andrej, WLTP je teoreticky presné, ale nepraktické! Ak ti to stačí, tak O.K.!, ale aj Lubo má pravdu o porovnávaní lacnejších s drahými BEV, ktoré majú viac technických a SW „vychytávok“ za tie prachy …

    • Oni tu porovnávajú hrušky s jablkami. Porovnávať auto za 120.000 € a za 40.000€ Veď nech urobia tabuľku s percentuálnou stratou na dojazde na danom vozidle!! A tam už nebude ich svätá Tesla S tá naj. PS: Som zvedavý kde budú brať dane keď všetci budeme jazdiť na e-automobiloch,?? Asi bude cena elektriny trojnásobná??

      • bud to , alebo uzakonia dan za motorove vozidlo ako to maju napriklad v rakusku. pekne odstupnovane od vykonu (100€ mesacne za 100KW auto).

  2. Nešlo náhodou o tento test a nie test „švajčiarskeho autoklubu“?
    Norská automobilová federace (NAF) uskutečnila počátkem února ve spolupráci s rakouským autoklubem ÖAMTC .
    „…autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/misto-slibovanych-500-jen-300-km-norove-proverili-dojezd-elektromobilu-v-tuhe-zime…“

Pridajte komentár