Citroen e-C3 je najlacnejším elektromobilom z EÚ. Ako to výrobca dosiahol?

23

Subkompaktný elektrický crossover Citroen e-C3, ktorý sa bude vyrábať v Trnave, sa už čoskoro stane najlacnejším elektromobilom vyrábaným v Európe. A nedávno šéf francúzskej značky hovoril o tom, ako to dosiahli.

Je jasné, že aj európsky trh potrebuje cenovo dostupnejšie elektromobily, ak má elektromobilita dosiahnuť masový rozmer. A konečne sa začínajú objavovať prvé lastovičky, aj keď zatiaľ len z najnižších segmentov. Jednou z nich je subkompaktný crossover Citroen e-C3, ktorý sa na prvých trhoch začal predávať za cenu okolo 23 000 € a ktorý príde budúci rok aj vo verzii za cca 20 000 €.

A portál Automotive News nedávno na základe slov šéfa značky Citroen Thierryho Koskasa informoval o tom, čo stojí za pomerne dostupnou cenou tohto modelu. Koskas pritom hovorí, že k tomu prispel „nemilosrdný program znižovania nákladov“. V prípade verzií so spaľovacím motorom sa podarilo Citroenu znížiť výrobné náklady o 15 až 20 % v porovnaní so súčasnou generáciou, ktorá prišla na trh v roku 2016.

Lacnejšia batéria

Čo sa týka elektromobilu Citroen e-C3, prvý pohľad smeroval na batériu vozidla, keďže tá je najdrahším komponentom vozidla. Francúzi pritom siahli po LFP batériách, ktoré sú bežné v rámci čínskeho trhu a ktoré sa začínajú čoraz viac presadzovať na úkor ternárnych batérií (napr. NMC) aj inde vo svete. Koskas v tejto súvislosti povedal, že keby v prípade 44-kWh batérie použili technológiu NMC, batéria by bola cca o 20 % drahšia.

Ďalšie šetrenie

Ďalšou dôležitou vecou ohľadom nákladov bolo použitie koncernovej platformy Smart Car, ktorá bola pôvodne navrhnutá pre cenovo dostupné vozidlá v rámci indického trhu. K šetreniu nákladov prispelo aj značné zjednodušenie ponuky modelu. Ten bude totiž dostupný v dvoch stupňoch výbavy, pričom okrem toho bude voliteľná už len farba exteriéru.

Čo sa týka štandardnej výbavy modelu Citroen e-C3, tá má podľa Koskasa ponúknu len to, čo zákazník potrebuje a nič nadštandardné. Jednou z vecí, ktorá zrejme prispela k zníženiu nákladov v rámci interiéru, sú menej tradičné riešenia zobrazovania údajov.

Primárne údaje totiž zobrazuje úzky digitálny prístrojový štít, ktorý je v skutočnosti „head-up displejom“ projektujúcim obraz na lesklú čiernu oblasť medzi hornou časťou prístrojovej dosky a spodnou časťou čelného skla.

citroen e-c3 interier

Zdroj: Citroen

V štandarde nie je dostupný centrálny dotykový displej, ale len držiak / dok na smartfón. Ten sa pritom po nainštalovaní príslušnej aplikácie premení na zariadenie umožňujúce prístup k hudbe, rádiu, hovorom a navigácii. A základné ovládanie aplikácie je možné aj prostredníctvom tlačidiel na volante.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na „lacný“ čínsky BYD Seagull, ktorý má prísť aj do EÚ, sa pozreli americkí odborníci. Čo povedali?
Čínsky elektrický bestseller od Wulingu stojí od 4 600 €. Ako to výrobca dosiahol?
Citroën odhalil menšie „cenovo dostupné“ elektro-SUV s až 7-miestnou konfiguráciou
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

23 komentárov

  1. Konečne niečo pochopil čo ľudia chcú. Takýmto spôsobom by mali výrobcovia postupovať v každej kategórii áut a pripraviť tak základný model v rôznych veľkostiach.

    Som zvedavý na súboj C3 a DF Box, konečne použiteľné autá na bežné situácie (dochádzanie do práce, výlety po okolí).

    • hehe predbehol si ma! Tiez som zvedavy na porovnanie hlavne kvality spracovania a spolahlivosti medzi e-C3 a cinskymi subkompaktmi u nas. Ani jedno asi nebude uplne topka, ale v kutiku duse dufam ze BEV so sebou prinesie aj vyssiu spolahlivost.
      Teraz uz len ocakavam komentare ze „pred x-rokmi som si kupil Fabiu za 11 tisic tak naco je komu EV za 20 tisic“ 😀 Predpokladam zdroj je u rovnakych citatelov ktori nadavaju ked je nove EV za 70 tisic a nevedia sa dockat EV za 20 tisic. Vzdy sa najde augument priti :-/

      • MILANKO, zle si ma s tými 11k za Fabiu pochopil! Ja som presvedčený, že keď bola v roku 2020 Fabia vyrobená u nás za 11k, tak sa aj dnes dá u nás a inde v EU vyrobiť elektroauto za rovnakú cenu 11-12K! Veď okrem zatiaľ drahšej batérie je v BEV mnohé jednoduchšie, a tým aj lacnejšie.

        • Urcite neodsudzujem a lacne auta mi su sympaticke, rovnako ako ich majitelia ktorym to nevadi. Okrem toho lacne prevazatko je nakoniec aj ekologickejsie ako SUV EV za 70+ tisic. V tomto suhlas.
          Len prosim aspon tu na stranke o EVckach, porovnavajme ICE objektivne. Teraz som pozrel a najlacnejsia Fabia po zlave je za 14,030 eur. Pricom porovnatelne vykonovo s e-C3 a s automatom je Fabia za 17,050. S EV pri najazde 100 tis km usetris na palive vyse 6,000 eur.
          Takze aj ked neratame nizsie naklady na servis, za zivot maleho auticka je uz EV rovnako drahe alebo lacnejsie ako Fabia.
          BTW aj tak chapem ked si niekto kupi ICE, ak nema kde dobijat, alebo ak jedoducho nema tych 5 tisic na zaciatku navyse ako investiciu. A to je samozrejme OK.

      • No keď polovica národa žije od výplaty k výplate….a druhá polovica od úveru k úveru….tak aj tých 20 000 za autíčko na baterky bude mnohým robiť problémy s jeho kúpou……..a ešte je tu opodstatnená otázka…že vlastne načo ???

        • Veď ja myslím na tých, čo tak trochu „žijú od výplaty do výplaty“! Áno, a sú medzi nami aj takí, čo jednoducho nebudú mať ani na to najlacnejšie auto! ….

      • Dnes stojí fabka v najvyššej výbave so 70kW motorom 18 300 eur. Kto býva na dome už ozaj nenôže operavať s kúpnou cenou nového auta ….

    • C3 ma „automobilovatejší“ dizajn! DF Box má „delfíniu“ tvár, a je to skôr auto pre ženy! Kto nechce „prekormidlovať“ v najbližšom čase, mal by si počkať, ako zamieša trhom BYD!

    • Znížili mzdy operátorov ,znížili počet operátora. A namiesto 3 zmien teraz robia dve zmeny po 500 áut za 8 hodín. Takto sa znižujú výrobné náklady.

      • Počet operátorov a zmien súvisí s dopytom, nie šetrením. Ak budeme autá kupovať ako teplé rožky, budú aj 4 smeny a ďalšia výrobná linka s novými operátormi, aby firma stíhala vyrábať

  2. Ja by som aj tak rád videl a porovnal od výrobcov trezorovú verziu kalkulácie ceny klasického a porovnateľného elektroauta! Asi by sme sa všetci divili! ……..

    • To je len košpiracia. Nič ine. Tvrdiť to čo sa neda overiť a na čo neexistuje argument, že to tak nie je.
      Konšpiracie tu neplet, na to su ine weby.

      • Priateľu, chcieť vidieť „trezorovú“ kalkuláciu ceny nie je žiadna konšpirácia! Myslel som tým len skutočné náklady a zisky, ktoré v kalkulácii sú! Ešte raz to nie je konšpirácia!

        • Často sa šermuje slovami, pričom ľudia nemajú šajnu čo znamenajú…

          Ako obyčajný ľudia môžeme používať kritické myslenie aj z čiastkových informácií domyslieť, ako vypadá celok. Sú známe verejné vyjadrenia šéfa CATL o dosiahnutých cenách batériových článkoch minulý rok a predpoklad vývoja cien pre aktuálny rok. Ak si vynásobíte cenu článkov a kapacitu konkrétneho auta a prirátate k cene najlacnejšej spaľovacej verzie, dostanete maximálnu cenu pre výrobcu. Jednoducho bez batériových článkov je EV jednoznačne lacnejšie ako ICE. Toto tvrdí viacero odborníkov a zatiaľ som nenašiel žiadneho odborníka, ktorý by to popieral. Cenová parita bola dosiahnutá v Číne minulý rok, ostatné trhy ju dosiahnu tento, alebo budúci rok. Kto nebude stíhať, skrachuje!
          Tu už nejde o nejaký ideologický European Green Deal, tu ide o čisto technickú a ekonomickú nevyhnutnosť. Čarovné slovíčko je TCO…

  3. Vyvoj cien sa pohybuje uplne rovnakym smerom, ako pri kazdej novej technologii. Ak sa nestane nieco kriticke, do par rokov budu ceny este nizsie.

    • Podľa toho čo píšeš v závere, si myslíš, že už dnes sú ceny „nizke“! A to je to, s čím asi veľká väčšina kupujúcich nesúhlasí !!! Automobilky úmyselne prichádzajú na trh s tými najväčšími, a tým aj najdrahšími modelmi, a do malých a lacných sa im nechce! A keď s nimi prídu, sú predražené!

      To, že raz budú „lacnejšie“ je naša nádej, ktorá neumiera!

      P.S. Dnes mi prišla ponuka na značkový TV 65″ 4K 65PUS811865″ za 439 Eur. To je príklad, že ani veľký TV alebo BEV nemusí byť drahý! A tu očakávame, že istý prielom príde (bohužiaľ) z Číny!

      • Uviedol si nazorny priklad, ako ploche telky pri ich zaciatkoch staly neskutocne peniaze, predavali sa len luxusne modely a ceny isli dole pomalsie, ako si kazdy z nas prial. A kde sme teraz, si sam uviedol. Rovnako to bolo pri mobiloch, dig.fotakoch ci osobnych pocitacoch. Ak chcu svetove automobilky prezit prechod na BEV a neskoncit, ako Nokia, ci Kodak, budu musiet zabrat, lebo Cina nefunguje na trhovom principe. Tam strana zaveli a priemysel ide hlava-nehlava. Aj teraz Cine hrozi, ze to s EV prestrelila, lebo chrlia ovela viac aut, ako sa predava a na skladoch im ostavaju modely, ktore uz su technologicky zastarale a nebudu ich vediet uz nikdy predat.

  4. Dacia Spring aj Citroen e-C3 sú postavené na platformách vyvinutých pre rozvojový svet. Európa mimoriadne schudobnela a už sú pre ňu dobré aj výrobky pre zaostalé krajiny. Zaujímavé budú výsledky z Euro NCAP. Bezpečnosť bude poplatná rozvojovému svetu, cena však stále prémiová.

    • V novom výsledku nárazového testu Global NCAP získal Citroën ë-C3 nulovú hviezdičku v hodnotení dospelých pasažierov a iba jednu hviezdičku za bezpečnosť detí. Odporúčam pozrieť test na YouTube s názvom: Stellantis zeroes out on safety with Citroën ë-C3.

        • Áno je to Global NCAP, ale dávam do pozornosti vylepšenú Daciu Spring vs Renault KWID pre Indiu. Stále je to katastrofa…
          Mám nemilú predtuchu, že Dongfeng Box im to natrie v Euro NCAP rozdielom triedy.

Pridajte komentár