V ostatných rokoch mnohí odborníci upozorňujú na čínske automobilky, ktoré môžu významným spôsobom ohroziť tradičných výrobcov áut. Obzvlášť v dobe transformácie smerom k elektromobilite. Svetový automobilový dodávateľ pritom vyčíslil ich nákladovú konkurenčnú výhodu. Štatistiky a odhady do budúcnosti pritom začínajú hovoriť v prospech Číňanov aj na úkor európskych automobiliek. A čínsky trh, kde svetové značky strácajú pôdu pod nohami, môže byť predzvesťou masívnej čínskej globálnej expanzie.
Podiel elektrických vozidiel neustále rastie, pričom nemá trvať dlho, kým získajú väčšinu v rámci predaja nových áut. Čína je pritom jediný významný automobilový región, kde priemerné ceny elektromobilov klesajú a kde je dostupných mnoho lacnejších elektrických vozidiel, ktoré sú pre masívne rozšírenie elektromobility nevyhnutné.
Čoraz viac čínskych elektromobilov sa dováža aj do Európy. A ich kvalitu vyjadrujú aj výsledky v prísnych bezpečnostných testoch Euro NCAP. A napr. uznávaný automobilový expert Sandy Munro tvrdí, že čínske automobilky „nakopú zadky“ viacerým tradičným výrobcom áut.
O 10 000 € „lacnejšie“
Patrick Koller, šéf 7. najväčšieho dodávateľa automobilových komponentov na svete, spoločnosti Forvia, aktuálne uvádza, že Európa nebude schopná zastaviť dovoz čínskych elektromobilov, pretože Európania hľadajú cenovo dostupné elektrické vozidlá, informuje Reuters. A tie sú podľa Kollera navyše aj „dobré“.
Šéf Forvie tiež uviedol, že „Číňania“ môžu produkovať elektromobily oveľa lacnejšie, a to o 10 000 € v porovnaní s európskymi výrobcami. Dôvodom majú byť nižšie náklady na výskum a vývoj, nižšia úroveň kapitálových výdavkov či nižšie náklady na pracovnú silu, ako má konkurencia v Európe.
Aktuálne majú mať čínske elektromobily na európskom trhu podiel síce len 5,8 % (zrejme aj kvôli dovozu drahších modelov z vyšších segmentov), francúzska poradenská spoločnosť Inovev však predpovedá ich prudký nárast. A to s odvolaním sa na lacnejšie modely.
Prudký rast čínskeho exportu
Zo štatistík Čínskeho združenia výrobcov automobilov (CAAM), na ktoré upozornil web CarNEwsChina, vyplýva, že export áut z Číny začal prudko rásť po roku 2020. Medzi 10 najväčších exportérov za prvých 11 mesiacov minulého roku patrili čínski výrobcovia, s výnimkou spoločnosti Tesla. A vozidlá smerovali z Číny najmä do USA, Mexika, Ruska, Veľkej Británie, Belgicka, Japonska, Nemecka, Južnej Kórey, Austrálie a SAE. Vývoz áut do zásuvky (BEV + PHEV) pritom medziročne narástol o 165 %, keď až 70 % z nich putovalo do Belgicka (kde sú veľké „európske“ prístavy) a Veľkej Británie. Každé desiate auto do zásuvky v Európe má pritom pochádzať práve z Číny.
Vývoj na čínskom trhu je varovným signálom
Niektoré z uvedených čísel síce nemusia na prvý pohľad vyzerať až tak hrozivo, náznakom nebezpečného vývoja nielen v Európe však môže byť domáci čínsky trh, kde svetové automobilky začínajú strácať pôdu pod nohami.
Ako upozorňuje portál SCMP, podľa CAAM síce počas prvých 11 mesiacov minulého roku mali zahraničné automobilky stále väčšinový podiel (aj keď len tesných 50,8 %), v neustále rastúcom segmente elektrických áut však dominovali čínske značky s podielom 84,7 % (vyplýva zo štatistík vládnej agentúry CPCA).
Guan Mingyu z globálnej poradenskej spoločnosti McKinsey pritom hovorí, že preferovanie zahraničných značiek áut je v Číne už minulosťou. A dodáva, že očakávaný ekonomický vývoj ešte viac nahráva čínskym výrobcom elektromobilov. Obracať sa pritom musí začať aj spoločnosť Tesla, keďže čínska konkurencia silnie a nemá v portfóliu model z nižších cenových segmentov. Ten je vo vývoji a dôležité bude, ako rýchlo sa dostane na trh.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínske elektromobily nakopú niektorým tradičným automobilkám zadky, myslí si expert
VW Group má byť pod obrovským konkurenčným tlakom Tesly a čínskych automobiliek
Porovnanie cien elektromobilov v Európe, Číne a USA. Číňanom môžeme len závidieť
Čínske elektromobily môžu byť úspešné aj v Nemecku, ukazuje spotrebiteľský prieskum
10 komentárov
Otázne je ako sa zachovajú Európania. Budú kupovať lacné elektromobily z Číny, alebo sa zachovajú ako patrioti a priplatia si za európsku produkciu?
Myslím, že skôr zvíťazí cena. Patriotov bude výrazne menej ako tých, čo si priplatia len pre to, aby mali EU auto.
Myslel som: „Patriotov bude výrazne menej, ako tých, čo uprednostnia nižšiu cenu pred tým, aby mali EU auto.“
To zalezi na tom ake Cinske auto bude lacnejsie o 10tis. eur. Pri aute za 70-100 tych 10tis menej nikoho nepresvedci. Ale ak namiesto 20tis, kupim auto za 10tis (hoci mae ala Citigo, Spring, Twingo …) to uz risknem Cinana.
Aby to este o dalsie 2-3roky nebolo nahodou tak, ze budeme skor riskovat nejakeho krachujuceho europana, ked vsadime radsej na istotu v podobe cinana, ktory tu uz bude mat zopar silnych a uspesnych modelov, pri com bude este aj lacnejsi !
Skrachovala už hlinikáreň v Žiari, lebo nedokáže splniť predpisy EÚ o CO2 a platiť za drahú EÚ energiu. Podobné problémy majú aj železiarne v Košiciach a iné firmy. Majú vraj používať moderné technológie, ktoré neprodukujú CO2. ale tie vraj zatiaľ nie sú na svete. Hliník sa bude dovážať zrejme z Číny, kde sú ale emisie CO2 oveľa väčšie. Európa chce ukázať svetu, že treba chrániť klímu, ale zatiaľ iba likviduje svoj priemysel. Dovezieme lacné čínske emobily vyrobené z lacného hliníka a železa lacnou uhoľnou elektrinou robotníkmi s platmi 300 €/mesačne a európske emobily skončia. Chystajú sa nejaké EÚ clá na neekologicky vyrobený tovar, či sa ich nejaké firmy dožijú, nevedno. Dúfajme, že keď začnú krachovať BMW, VW a pod., tak EÚ sa spamätá.
A to kde sme? Keď chceš predávať v Číne, musíš tam postaviť fabriku, zamestnať miestnych. Haló EU? To isté musí zaviesť aj EU, keď chce Číňan podnikať v EU nech tu postaví továrne a dá robotu miestnym. V opačnom prípade môže na akýkoľvek vývoz áut do EU zabudnúť. Takmer nikde nemajú fabriku, len vyvážajú, zamestnávajú svojich, nech idú do … kedy ich EU pošle do … ta to kde sme.
Len aby to potom nedopadlo tak že tu budú čínske autá za európsku cenu keď sa budú robiť tu za európske platy.
Ak chceme žiť a kupovať veci na úrovni, musíme mať prácu a zarábať! Ak sa bude všetko vyrábať v Čine, tak na čom budeme pracovať a zarábať my?! Štátna správa a sociálne služby ???! Asi sotva, ale potom nebudeme mať príjmy ani na tie „lacné“ autá a iné veci z Číny !!! …….
Sibyla prorokovala, že do Európy prídu Číňania robiť poriadky. Keď zlikvidujeme domáci priemysel a budeme kupovať všetko z Číny, tak Čína skúpi skrachované fabriky za babku z obchodných prebytkov, ktoré jej iniciatívne dopriavame a potom tu budú naozaj platiť čínske poriadky vrátane platov. Staré proroctvá netreba podceňovať 🙂