Bloomberg porovnal čínske a európske ceny vybraných čínskych elektromobilov

13

Predsedníčka Európskej komisie sa nedávno tvrdo obula do čínskych elektromobilov a oznámila spustenie antisubvenčného vyšetrovania. Bloomberg pritom upozornil na iróniu, ktorá súvisí s elektromobilom Dacia Spring. A zároveň porovnal ceny vybraných čínskych elektromobilov z hľadiska ich ceny na európskom a čínskom trhu.

Vyšetrovanie čínskych elektromobilov zo strany EÚ

„Svetové trhy sú teraz zaplavené lacnejšími čínskymi elektromobilmi. A ich cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni vďaka obrovským štátnym dotáciám. To deformuje náš trh,“ povedala Ursula von der Leyen vo svojom výročnom prejave o stave EÚ.

Von der Leyen pritom dodala, že Európska komisia (EK) začína antisubvenčné vyšetrovanie elektrických vozidiel pochádzajúcich z Číny. Podľa nej je totiž Európa otvorená hospodárskej súťaži a nie „pretekom ku dnu“. K viacerým súvisiacim nezrovnalostiam sme sa pritom vyjadrili v našom článku z pred pár dní. A nedávno na istú iróniu v tejto záležitosti upozornil Bloomberg, ktorý k tomu doplnil porovnanie čínskych a európskych cien vybraných elektromobilov od čínskych výrobcov.

Na základe vyjadrení predsedníčky EK by sa mohlo veci neznalému zdať, že na európskom trhu je množstvo „lacných“ čínskych elektromobilov. Realita je však iná, keďže Číňania do Európy exportujú najmä elektromobily z vyšších segmentov, pričom tie sú navyše vo všeobecnosti podstatne drahšie ako na domácom trhu. A zdá sa, že toto predraženie ide nad rámec dodatočných nákladov na dopravu, clo a možné úpravy kvôli európskym predpisom.

Najlacnejším elektromobilom z Číny je Dacia

Zaujímavosťou, na ktorú upozornil Bloomberg, je, že napriek údajnej „záplave lacnejších čínskych elektromobilov“, je v rámci európskeho trhu cenovo najdostupnejším elektromobilom kategórie M1 Dacia Spring (cena cca od 20 000 €) od rumunskej značky, resp. francúzskeho koncernu. Bloomberg pritom uvádza, že iróniou je, že „žiadna automobilka nevyužila nízku cenovú základňu v rámci Číny na výrobu elektromobilov viac ako európsky Renault“.

dacia spring cena

Zdroj fotografie: Dacia

Mimochodom, Dacia Spring, ktorá bolo vyvinutá najskôr pre čínsky trh ako Renault City K-ZE, sa v Číne pod rôznymi značka predáva aj za cca polovicu. A podobné to môže byť aj s cenami elektromobilov od čínskych výrobcov, ktoré sú dostupné v Európe. Tie sú totiž na európskom trhu podstatne drahšie ako v domácej Číne, kde sa vyrábajú. A ako sme už uviedli, vo všeobecnosti sa zdá sa, že nad rámec súvisiacich dodatočných nákladov.

renault city k-ze

Renault City K-ZE. Zdroj: Renault

Cena môže byť až dvojnásobná

Pozrime sa teda na avizované porovnanie čínskych a európskych cien elektromobilov od čínskych výrobcov, ktoré si vybral Bloomberg. Napr. kompaktný hatchback od giganta BYD, BYD Dolphin, stojí v Číne po prepočte od cca 15 000 € a vo Francúzsku od 29 000 €. Na ďalších európskych trhoch to pritom môže byť ešte viac. Samozrejme, ide o hrubé porovnanie, keďže porovnávané modely nemusia byť úplne identické. Každopádne nám dáva istú relevantnú predstavu.

byd dolphin

Zdroj: BYD

Čo sa týka ďalších vozidiel, napr. MG ZS EV, ktoré má s Európou spoločný už len pôvod značky (vyvinul ho a vyrába čínsky koncern SAIC), sa v Číne predáva od cca 15 600 € a v Nemecku za takmer presne dvojnásobok (31 310 €). Prémiovejší „kompakt“ Zeekr X od koncernu Geely stojí v Číne od cca 25 000 € a v Nemecku od 45 000 €.

Polestar 2, za ktorým stojí európska značka patriaca pod čínsky koncern Geely, sa vyrába v Číne, kde stojí od cca 39 000 €. V tomto prípade je európsky „príplatok“ realistickejší ako v prípade predchádzajúcich modelov, keďže napr. v Nemecku je tento model drahší o 10 000 €.

polestar 2 facelift

Zdroj: Polestar

Najprémiovejším a najdrahším modelom, ktorý si do porovnania vybral Bloomberg, je konkurent Tesly Model S, NIO ET7. Ten stojí doma od 56 000 € a v Nemecku od 82 000 €. A v rámci tohto porovnania nájdeme aj nemecký model BMW iX3, ktorý sa vyrába v Číne. Ten v mieste svojho vzniku začína na cene 51 800 € a v „domácom“ Nemecku sa predáva od 67 300 €.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
UBS rozobralo čínsky BYD Seal a porovnalo ho aj s Teslou Model 3
Dôvera Nemcov voči čínskym elektromobilom rastie | Prieskum
EÚ spúšťa vyšetrovanie čínskych elektromobilov z hľadiska možných nekalých subvenčných praktík
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

13 komentárov

    • Jak jsem psal u původního článku. VW ID.3 stoji v Číně 370.000Kč, v ČR 999.900Kč, VW ID. 4 v Číně lehce přes 500.000Kč a v ČR cca 1.400.000Kč. VW ID.7 v Číně 850.000Kč v ČR cca 1.569.900 Kč. Vtipné je, že ID.7 se pro Čínu i ČR dělá v jedné a té samé továrně v Německu, do Číny se musí ještě dovézt a zaplatit clo. Takže o žádných dotacích Číny nemůže být ani řeč. Spíš by měli vyšetřit, proč je to v Evropě tak drahé.

    • A nie je namieste otázka preco sa taku „dementnu“ vec vôbec pýtaš?
      Co ma z cenami Ursula?
      Cenotvorbu si robia automobilky, nemáme plánované hospodarstvo. mame trhove(aspon automobilovy sektor), takze kazdy si moze dat cenu aku chce ak mu ju zakaznik akceptuje. Preto ze nas nase europske automobilky okradaju, tak cinania sa len prisposobili.
      Ak by dali ceny ako maju doma tak by ich uz vysetrovali a europske automobilky by skrachovali.
      Takze s otaskou: Preco mame taky vysoke ceny sa obracaj na europske automobilky a Ursula moze zaviest Clo, ktore este viac predrazi cinske auta.
      Bravo tym dosiahnes len to ze zdvihnú ceny aj nenazrane europske automobilky. Bravooo.

      • EU si nemôže dovoliť šikanovať čínske automobilky. Ak to oplatí Čína, bude nás to násobne viac bolieť…
        Teraz máme obrovský problém s drahými energiami a surovinami, potom by sme prišli aj o najvýznamnejší čínsky trh. Následne nás Číňania ľahko vytlačia aj z Afriky a Južnej Ameriky, pretože prídeme o úspory z rozsahu.

        Smutné je, že chýba elementárna logika a prevláda ideologický aktivizmus. Pád európskeho blahobytu je nevyhnutný.

        • Ake mas riesenie predrazenych elektromobilov ty?
          Zdanit a vysetrovat cinanov = europske automobilky budu este viaz zvysit ceny.

          Mas vobec nazor alebo sa hras na krcmoveho frajera, ktory je ekonom, futbalovy trener, hokejovy trener, admiral vtedy ked mu to vyhovuje?

          Napis co si myslis ze som sa sekol a preco je to zle tvrdenie, rad si to precitam.

          • hned ako mi napises ty odpoved na moju otazku, ci si naozaj taky blby alebo to len hras…
            a ked sa doucis gramatiku 😉
            vlastne nemusis, kaslem na teba, vcely tiez nestracaju cas vysvetlovanim mucham, preco med chuti lepsie ako hovno…

  1. Ahoj PIPO! Von der Leyenová nemala nič dočinenia s cenami áut, kým neoznámila spustenie anisubvenčného vyšetrovania !!! Všetka kritika na jej adresu súvisí s tým, čo všetci vieme. Autá, hlavne elektroautá, sú v EU predražené, a to zrejme jak vyrobené v Európe, tak aj dovezené napríklad z Číny. A o tom to je ….

    Aj na tomto prípade vidíme, ako ľudia z Bruselu, žijú mimo realitu občanov, ktorých tam zastupuju !!!!!!!!!

    • A keď uz vsetci vieme ze v EU su auta predrazene, tak vysetrovanie cinskych automobiliek nam co pomoze? …. to chceme cenu cinskych este zvysit?
      Ved europske automobilky sa pridaju k zvyseniu.
      Nemali by sme vysetrovat europske automobilky za kartel (dosodli sa na vysokych cenach)?
      Vysetrovanie europskych automobiliek by mozno znizilo ceny europskych aut a cinania by zlacnili tiez.

  2. To, že čínske autá sú v Európe cenovo na úrovni domácich je zrejme preto, že ešte ich Číňania nemajú toľko, aby ich mohli masovo dodávať. Európska komisia (nie Uršula) dobre vie, že keď prídu čínske autá masovo, bude už neskoro zavádzať clo. Ak by to EK zmeškala, tak by sa tu písalo o EÚ byrokratoch, ktorí sú odtrhnutí od reality a zaspali dobu. V USA je clo na čínske autá 27 % už dávno.

Pridajte komentár