Čínske automobilky majú získať veľkú časť globálneho trhu. Ako si stoja v EÚ?

4

Čínske automobilky aktuálne rezonujú v európskych médiách najmä kvôli zavedeniu „dočasných vyrovnávacích ciel“ zo strany EÚ. Ani to však podľa aktuálnej analýzy nemá nezabrániť tomu, aby Číňania už onedlho získali značný podiel na globálnou automobilovom trhu. A spoznali sme aj trhový podiel čínskych elektromobilov v EÚ.

Čínske automobilky vzbudzujú čoraz väčší rešpekt a zdá sa, že aj strach – najmä v očiach tradičných výrobcov áut. USA a EÚ sa pritom začínajú preventívne brániť zvyšovaním ciel na vozidlá dovážané z Číny. Hovoria pritom o nekalej hospodárskej súťaži, ktorá má vyplývať z nadmerných stimulov čínskej vlády. A to má v konečnom dôsledku ohrozovať tamojších regionálnych výrobcov áut.

Poradenská spoločnosť AlixPartners však na základe svojho najnovšieho výhľadu pre automobilový priemysel „Global Automotive Outlook“ predikuje, že aj napriek spomínaným opatreniam veľkých krajín a regiónov získajú čínske značky do roku 2030 tretinový podiel (33 %) na globálnom automobilovom trhu.

Konkurenčné výhody

Výrazný rast čínskych značiek má vyplývať z ich výhod v oblasti nákladov (aj vďaka oveľa rýchlejšiemu vývoju či lacnejšej a efektívnejšej výrobe), lokalizovanej výrobnej stratégie (začínajú stavať továrne po celom svete) či bohatej technologickej výbavy vozidiel, ktorá začína byť dôležitá pre čoraz širšiu skupinu zákazníkov.

Po nástupe japonských automobiliek v 70. rokoch, následnom vzostupe kórejských značiek a pomerne nedávnom narušení trhu spoločnosťou Tesla majú byť Číňania novým „disruptorom“ v automobilom priemysle, uvádza AlixPartners.

Medzinárodná poradenská spoločnosť pritom uvádza, že čínske značky kladú väčší dôraz na užitočné technológie a výbavu, dizajn či výrobné náklady (aj v rámci tovární mimo Číny), pričom si mali vybudovať značný technologický náskok v rámci vozidiel do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy).

Nižšie náklady

Jedným z kľúčových zistení analýzy má byť aj to, že čínski výrobcovia elektromobilov skrátili čas vývoja nových modelov na polovicu (20 mes oproti 40 mes), čo značne šetrí náklady. A výhody v oblasti nákladov (35 %) plynú pre čínske automobilky aj z nižších mzdových nákladov a vyššej vertikálnej integrácie (od surovín, cez dodávateľov komponentov, až po konečnú montáž či predaj vlastných komponentov iným automobilkám).

Podiel čínskych elektromobilov v EÚ

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) minulý mesiac zverejnilo správu, ktorá sa venuje podielu batériových elektromobilov z Číny na trhu EÚ. Dozvedáme sa pritom, že minulý rok sa do EÚ doviezlo 438 034 elektromobilov v hodnote 9,7 mld. €, zatiaľ čo opačným smerom odišlo len 11 499 elektromobilov v hodnote 852,3 mil. €.

Trhový podiel elektromobilov z Číny sa pritom za ostatné 3 roky v Európskej únii zvýšil z 2,9 na 21,7 %. A podiel čínskych značiek dosiahol 7,6 %.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
BYD má mať v EÚ až 10-krát vyšší zisk na auto ako v Číne
Čínsky BYD chce dobyť európsky trh s EV. Pomôžu aj lacnejšie modely a EÚ-továrne
Elektromobily z Číny sa v EÚ zrejme predražia. BYD, Geely a SAIC spoznali výšku predbežného cla, Tesla čaká
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. minulý rok sa do EÚ doviezlo 438 034 elektromobilov v hodnote 9,7 mld. €, takze priemerna cena 22144€ za auto… nieco tu smrdi…

    • Výborný postreh, ide o dovozné ceny a neprimerané náklady na distribúciu. Inak povedané nepodarená distribúcia s vysokými nákladmi a nízkymi predajmi. Číňania musia nutne reagovať a reorganizovať distribučnú sieť.

      Mimochodom európsky superanalytici si myslia, že sa zopakuje scenár podobný s japonskou a kórejskou automobilovou inváziou. A že európsky výrobcovia to v pohode ustoja s nejakými ochrannými clami. Vôbec nechápu, že tato skúsenosť sa nedá aplikovať na neporovnateľný jav. Bohužiaľ európska komisia ani naše národné ministerstvá nevedia kde je sever a ich konanie pripomína známe internetové video, kde opici dali samopal. Tak smutne dopadla Európa…

      • cla eu vyrobcou neochrania, ked ich konkurencia znici cez modernizaciu a technologie, ktore v tych autach bude mat za dobre a prijatelne peniaze…nie ako mercedes…
        proste trh sa meni a to co bolo premiu v spolovakoch uz nie je premium v EV…

  2. A všetko to zaplatíme my! Brusel si bude žiť z cla ešte viac nad pomery ako doteraz, a naše pažravé automobilky, neschopné efektívneho vývoja a súdnosti v cenotvorbe, tiež !!!

Pridajte komentár