Elon Musk je ďalšou významnou osobnosťou pôsobiacou v automobilovom priemysle, ktorá dáva veľký kredit čínskym automobilkám. Viacerí experti pritom považujú čínske „elektromobilky“ za hrozbu pre tradičných výrobcov áut.
Je zrejmé, že Číňania spúšťajú svoju automobilovú ofenzívu aj v rámci európskeho trhu. A to najmä vďaka svojim pokrokovým výrobcom elektromobilov, ktorých rozhodne nie je málo. Na domácom trhu pritom zvyknú ponúkať bezkonkurenčné ceny, čo môže narobiť tradičným automobilkám problémy. Ak pritom dokážu aspoň z časti preniesť svoju agresívnu cenovú politiku aj na globálny trh, môžu tieto problémy ešte narásť.
No a k čínskym automobilkám sa aktuálne vyjadril aj šéf spoločnosti Tesla, Elon Musk. A to v rámci príspevku k prebiehajúcej udalosti World New Energy Vehicle Congress v čínskom Chaj-nane, na ktorý upozornil Electrek.
Musk uviedol, že má „veľký rešpekt pred mnohými čínskymi automobilkami,“ ktoré sú poháňané modernými technológiami, ktoré prinášajú pokročilú konektivitu či inteligentné funkcie, vrátane autonómneho riadenia. „Úprimne poznamenávam, že čínske automobilové spoločnosti sú najkonkurencieschopnejšie na svete, najmä preto, že niektoré sú veľmi dobré v softvéri,“ pokračoval šéf Tesly.
A tiež vyjadril presvedčenie o tom, že softvér sa stane tým, čo bude najviac formovať budúcnosť automobilového priemyslu. Hlavne v prípade autonómneho riadenia.
Ďalšie hlasy
Musk nie je jedinou osobnosťou, ktorá sa na adresu čínskych automobiliek vyjadrila viac ako pozitívne. Napríklad Sandy Munro, ktorý je uznávaným odborníkom na automobilový priemysel a zefektívňovanie výroby áut, mu predpovedá veľmi svetlú budúcnosť, a to vďaka elektromobilite.
Tradičné automobilky podľa neho v rámci elektrifikácie zlyhali, nakoľko túto vlnu nezachytili tak, ako by mali. A teraz musia doháňať zameškané. Preto si myslí, že niektoré z nich „budú nakopané čínskymi automobilkami do zadku“.
Automobilový expert tiež uviedol, že zavedené automobilky neuspejú, keď ich top manažment si bude myslieť, že Čína bude produkovať „haraburdie“. A predpovedá, že v prípade čínskych elektromobilov zažijeme v rámci celej Európy a Severnej Ameriky rovnakú inváziu, ako tomu bolo kedysi v prípade japonských áut.
Predseda automobilky Renault, Jean-Dominique Senard, zas uviedol nasledovné: „Budeme čeliť prudkej konkurencii z Európy i mimo nej. Musíme sa rýchlo otočiť a postaviť sa týmto novým uchádzačom, ktorí predávajú lacné, ale dôveryhodné autá.“
A tým mal na mysli najmä čínske automobilky. Senard pritom upozornil aj na startup Aiways. Jeho kontrakt na 500 elektromobilov s francúzskou autopožičovňou Filippi Auto z minulého roka môže byť podľa neho začiatkom európskej expanzie.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Steve Jurvetson/Flickr (CC BY 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky e-mobility startup NIO má väčšiu trhovú hodnotu ako BMW, Ford či GM
Priemerná cena elektromobilu klesla v Číne na polovicu, v Európe naopak značne stúpla
Tesla ukázala procesy kontroly kvality svojich elektromobilov vyrábaných v Číne
Jeden komentár
Kruto pravdivý článok. Prečo asi VW ID3 stojí v Číne 19000€ bez dotácie? Lebo nemáme žiadny náskok v technike a jedine čím dokážeme dočasne konkurovať je cena. Tragikomické ciele produkcie batérií a EV áut v Európe dávajú pozvánku čínskym automobilkám k obsadeniu trhu nie len v Európe, ale prakticky celého sveta. Austrálčania by vám o tom už vedeli veľa rozprávať…