Na trh sa chystá LFP batéria s ultrarýchlym nabíjaním („400 km za 10 min“) od giganta CATL

6

Batérie s chémiou LFP sú v súčasnosti cenovo najdostupnejšími li-ion akumulátormi, ktoré sa používajú v elektromobiloch. Napriek tomu nejde o „chudobných príbuzných“. A novinka od najväčšieho výrobcu batérií pre elektromobily, CATL, to len potvrdzuje. Najmä z hľadiska výnimočnej rýchlosti nabíjania.

Vo všeobecnosti sú batérie LFP (lítium-železo-fosfát) charakteristické nižšou energetickou hustotou, vyššou úrovňou bezpečnosti, nižšou cenou, prípadne možnou vyššou životnosťou v porovnaní s ternárnymi batériami ako NMC či NCA.

Aktuálne predstavené nové LFP batérie „Shenxing Superfast Charging Battery“ od CATL však zaujmú najmä sľubovanou vysokou rýchlosťou nabíjania. Nejde pritom o žiadny „sci-fi“ produkt, keďže do masovej výroby sa má dostať ešte tento rok, informuje na základe oficiálnych informácií web CnEVpost.

Prvá svojho druhu s koeficientom 4C

CATL Shenxing má byť podľa výrobcu prvou LFP batériou na svete, ktorá podporuje nabíjanie koeficientom 4C. Tzn., že batériu je možné nabíjať výkonom, ktorý je 4-násobkom hodnoty jej kapacity. CATL pritom sľubuje, že počas 10 min nabíjania tejto batérie je možné získať energiu, ktorá zabezpečí vozidlu dojazd 400 km.

Treba však povedať, že konkrétne hodnoty budú závisieť od konkrétnych modelov, keďže v hre je viacero premenných, vrátane efektivity/spotreby vozidla, poveternostných podmienok či výkonu nabíjacích staníc. Je tiež možné, že uvedených 400 km bolo myslených na základe čínskeho testovacieho cyklu CLTC, ktorý je zrejme blízky starému „optimistickému“ cyklu NEDC.

Aj tak by však malo ísť o batériu, ktorú bude možné nabíjať vysoko nadštandardnou rýchlosťou. CATL pritom tiež uvádza, že batéria Shenxing ponúkne dobrý nabíjací výkon aj v chlade. Pri teplote -10°C sa má na 80 % nabiť za 30 min.

Čo sa týka dojazdu, podľa spoločnosti CATL má ich batériová novinka zabezpečiť dojazd až 700 km (zrejme podľa cyklu CLTC). V elektromobiloch s vysokým dojazdom sa pritom aktuálne používajú takmer výhradne ternárne batérie.

„Štandard pre každý elektromobil“

Ako dopĺňa web CarNewsChina, CATL dúfa, že „vďaka zlepšenej technológii a zníženým nákladom sa Shenxing stane štandardným produktom dostupným pre každý elektromobil„. V prípade technológie pritom CATL spomína novú grafitovú anódu, nové zloženie elektrolytu, tenší a bezpečnejší separátor, lepší transport iónov, zníženú tvorbu tepla a nový pokročilý systém riadenia batérie (BMS).

Batéria CATL Shenxing sa má začať hromadne vyrábať do konca tohto roka a v prvých elektromobiloch má byť dostupná v 1. kvartáli 2024. Prvým výrobcom áut, ktorý ju bude mať k dispozícii, je spoločnosť Avatr, v ktorej má prsty aj CATL.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobil od TU Eindhoven sa má nabiť len za 4 minúty
Dojazd „1 000 km“ zabezpečí elektromobilom aj lacnejšia batériová technológia „LFP“ od Gotion
„Lacné“ bezlítiové batérie sa chystajú do prvých áut. Ich e-hustota je však zatiaľ sklamaním
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Ak bude vývoj batérií takto postupovať, zníži sa aj cena a hmotnosť na 200 až 300 kg pre jedno osobné BEV, tak to prispeje k tak rýchlej elektrifikácii dopravy, že si vodík a syntetické paliva si ani „nevrznú“!

    • Myslim si ze uz teraz si vodik ani nevrzne. Nabijacky su vsade, rychle, pri nakupnych centrach, pri dialniciach pri bytovkach. Nabijanie je konfortne a relativne bezpecne. Pre natlakovanie vodika musi ist clovek na vodikovu stanicu a bezpecnost je taka ako praca z vybušnymi plynmi.
      Pre osobnu doravu nevidim ziadnu vyhodu. Same nevyhody a vissie nebezpecie.
      Pre nakladnu dopravu, a vlaky vodik tiez nema velky zmysel lebo nebude dostatocne rozsirena infrastruktura a teda celu infrastrukturu bude musiet zaplatit len nakladna doprava a vlaky. Pri benzine sa na cerpacky a vyrobu nafty a benzinu skladame vsetci takze je to rentabilne.

      Jediny dovod ktory hovori pre vodik su peniaze ktore sa do toho tlacia. Ked su peniaze tak sa aj vyrobok pripravy, co ze to nikto nebude pouzivat. EU peniaze dala niekto si zarobi a hovno z toho.

  2. Táto batéria v masovom merítku fakticky knokautuje spaľovacie autá. CATL ešte výraznejšie ovládne svetovú produkciu batérií pre automobilový priemysel, ak konkurencia výrazne nezlepší svoje produkty nielen v kvalite, ale i v cene. 2024 je zlomový nielen technologickým víťazstvom BEV nad ICE a PHEV, porážkou na úrovni všetkých nákladov počas životného cyklu, ale finálne hlavne na úrovni cenovej parity!

    Otázne je, kedy sa táto špičková batéria dostane do zaostalej Európy a koľko bude stáť….

      • Storedot má aktuálne takmer nulovú produkciu a otázna je hlavne cena. Možno pôjdu cez licencie (ako ostatne sami tvrdia). Otázne je komu licencie predajú, zatiaľ majú maličké príjmy.

        CATL ako NO1 vo svete má inú váhu tvrdení, ako mikrofirmička. A priamu možnosť vyrábať.

        Ešte poznámka, keď máte super patent, komu ho idete predať?

Pridajte komentár