Medzi elektromobily, ktoré stihli za svoju nie dlhú existenciu najazdiť peknú porciu km, patrí aj BMW i3 z rodiska Elona Muska, teda Juhoafrickej republiky. Toto konkrétne vozidlo pritom prekonalo celkový nájazd 300 000 km. Potešiteľné je, že s pôvodnou batériou.
Jednou z pochopiteľných otázok, ktoré sprevádzajú elektromobily, je, koľko „vydržia“ ich batérie. Ide totiž o najdôležitejší, resp. najdrahší komponent, ktorý má hlavný priamy vplyv na dojazd vozidla. Čo sa týka elektromobilov s vysokým nájazdom, medzi ne patria predovšetkým Tesly Model S. A to je úplne pochopiteľné, keďže ide v postate o prvý model s vyšším dojazdom, ktorý umožňoval a stále umožňuje cestovanie na dlhé vzdialenosti aj vďaka rýchlemu nabíjaniu a sieti výkonných nabíjacích staníc Supercharger.
Máme tak už relatívne dostatok dát, na základe ktorých vieme, čo očakávať od tohto modelu, ale aj ďalších modelov Tesla, ktoré takisto nemajú problém získať vysoké nájazdy za pomerne krátku dobu používania. Obzvlášť, keď sa využívajú v rámci mobilitných služieb.
Objavujú sa však aj iné elektrické modely s pekným nájazdom, čo obohacuje naše poznanie aj ohľadom degradácie batérií v čase, resp. po mnohých nabíjacích/vybíjacích cykloch. A jedných z nich je aj BMW i3 REX z roku 2016 s neveľkou 60 Ah batériou, ktoré už najazdilo viac ako 300 000 km, upozorňuje Cleantechnica.
Čo batéria?
Väčšinu asi bude zaujímať, ako je na tom batéria tohto vozidla. Podľa jeho majiteľa Shauna Maidmenta má za sebou množstvo km po diaľnici. A to aj napriek tomu, že je toto mestsky orientované vozidlo vybavené ešte prvou verziou batérie, ktorá má kapacitu len 21,6 kWh (využiteľných 18,8 kWh). Pri plnej kapacite pritom bola batéria schopná zabezpečiť dojazd len 170 km (NEDC), resp. 116 km (EPA).
Ako už naznačuje skratka REX, táto verzia je však vybavená tzv. „range extenderom“ („predlžovačom dojazdu“), čo je maličký spaľovací motor, ktorý v prípade potreby funguje ako generátor elektriny nabíjajúci batériu. Takže spomínaných 300 000 km nebolo pravdepodobne úplne bezemisných ani na lokálnej úrovni. Každopádne z hľadiska stavu batérie by to nemalo hrať zásadnejšiu rolu.
Zdá sa pritom, že Maidment sa snažil jazdiť hlavne čisto na elektrinu, čoho dôkazom môže byť aj 1 500 km dlhý výlet z Johannesburgu do Kapského Mesta, ktorý zvládol bez pomoci predlžovača dojazdu, čo je vlastne malý 2-valcový motor zo skútra značky BMW. Vtedy pritom nebola v Juhoafrickej republike rozvinutá nabíjacia sieť pre elektromobily. Preto bol odkázaný napr. na bežné zásuvky kaviarní či penziónov, kvôli čomu mu trval tento výlet až 5 dní.
Z toho sa môže zdať, že batéria sa mohla celkovo nabíjať prevažne šetrným spôsobom. Na druhej strane sa objavujú správy, že naozaj pomalé AC nabíjanie tiež nemusí byť pre batériu najlepšie. A je asi potrebné tiež poznamenať, že klimatické podmienky v Juhoafrickej republike elektromobilom zrejme vo všeobecnosti prajú.
Každopádne majiteľ tohto BMW i3 uvádza, že jeho vozidlo má stále pôvodnú batériu, pričom jej maximálna kapacita je aktuálne cca 16 kWh. A to by znamenalo, že po 300 000 km klesla jej kapacita cca o 15 % v porovnaní s pôvodnou využiteľnou kapacitou, čo určite nie je zlý výsledok.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model S v službách Uberu má za sebou takmer 700 000 km. V akom je stave?
Ako je na tom elektromobil Renault Zoe po nájazde 300 000 km?
Súčasné Tesly by si mohli zachovať 90+ % pôvodného dojazdu aj po 270 000 km
4 komentáre
Otázka je, či sa dajú tieto informácie a skúsenosti z prevádzky i3 nejako využiť pre novšie konštrukcie BEV v súčasnosti.
1500 km za 5 dní. Čaká nás krásna budúcnosť…
Taky kamion zo spanielska na slovensko pojde tak 30 dni. Uz sa nenazereme ovocia..
dolezitu rolu pri li-ion hra aj vek, v 4-5 rocnom EV moze byt bateria stale relativne OK aj po 300000km pri dodrziavani urcitych navykov nabijania.
JAR ma tiez relativne dobre celorocne klimaticke podmienky…
EV s rozumnym range extenderom je rozumne dalej rozvijat, len s inym typom pohonu generatora (co najjednoduchsim, bez vibracii a s dobrym odhlucnenim) napr. ako Obrist HyperHybrid: …brist.at/powertrain/hyperhybrid-powertrai…