Vedecký tím zo švédskej Technologickej univerzity Chalmers vyvinul indukčný, teda bezdrôtový nabíjací systém s výkonom až 500 kW. Tvrdí pritom, že ich systém pravdepodobne patrí k najlepším na svete z hľadiska účinnosti v rámci vysokovýkonného nabíjania. A zdá sa, že táto technológia nemusí byť ďaleko od komercializácie.
Vedci tvrdia, že ich supervýkonný a efektívny systém nabíjania s minimálnymi stratami, využiteľný napríklad pre trajekty a vozidlá, vďačí najmä pokrokom v 3 oblastiach. A to súčiastkam na baze karbidu kremíka, špeciálnym splietaným medeným vodičom a novému typu kondenzátorov.
Vynikajúca účinnosť
Výkon 500 kW je možné medzi „vysielačom“ (zdrojom energie) a „prijímačom“ (umiestneným napr. na spodku vozidla) je možné prenášať v rámci plochy 2 m2 na vzdialenosť 15 cm (medzi „podložkou na zemi“ a „palubnou podložkou“). A čo je obzvlášť dôležité, deje sa tak s účinnosťou 98 %.
To podľa vedcov z univerzity Chalmers znamená, že straty pri indukčnom nabíjaní môžu byť takmer také nízke ako pri vodivom/drôtovom systéme nabíjania. „Rozdiel je taký malý, že v praxi je zanedbateľný a predstavuje približne 1 alebo 2 %“, uvádza profesor Yujing Liu z vedeckého tímu Chalmers.
Stav a využitie
Nádejne znie aj vyjadrenie, že technológia je v tak pokročilom štádiu, že ju „bude možné už čoskoro predstaviť priemyslu“. Vedci pritom vidia hlavné využitie v rámci nabíjania elektrických trajektov a nákladných vozidiel. Tým sa okrem iného eliminuje nutnosť používania hrubých nabíjacích káblov, ktoré sú náročné na manipuláciu. Vývoj však napreduje aj v tejto oblasti, takže to v skutočnosti nemusí byť veľký problém, čo naznačuje aj Megacharger od Tesly.
Je bezdrôtové nabíjanie budúcnosťou?
Zaujímavé je, že profesor Yujing Liu si nemyslí, že indukčné nabíjanie napokon nahradí klasické nabíjanie prostredníctvom kábla. Hovorí, že jazdí elektromobilom a nepovažuje za problém pripojiť vozidlo k nabíjačke, keď príde domov.
Podľa nás však môže zohrať indukčné/bezdrôtové nabíjanie dôležitú úlohu v budúcnosti, ktorá sa javí z hľadiska dopravy ako prevažne autonómna. Veď samojazdiace elektromobily budú musieť byť schopné riešiť vo vlastnej réžií aj nabíjanie, aby bol celý dopravný systém čo najefektívnejší. Indukčné nabíjanie sa pritom javí ako sofistikovanejšie a v konečnom dôsledku jednoduchšie riešenie než rôzne robotické ramená, ktoré pripoja vozidlo k nabíjačke namiesto človeka. Nuž, uvidíme.
Zdroj: Chalmers
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batéria s nabitím za cca 1,5 minúty má byť skutočnosťou, ale…
Nabíjanie elektromobilov za jazdy vďaka elektrifikovanej ceste testuje aj Stellantis
Tesla ukázala predprodukčný Cybertruck, naznačila bezdrôtové nabíjanie, avizuje 2 nové energetické produkty a prezradila ceny nabíjačiek
Jeden komentár
Takéto nabíjanie môže byť veľmi elegantné! Otázka je, aké budú náklady na indukčnú časť nabíjania vo vozidle, jeho rozmery a hlavne hmotnosť. Pritom predpokladám min. vplyv na cenu kWh z indukčného zdroja.