Automobilka Battswap, ktorá sa špecializuje na elektromobily s rýchlo vymeniteľnými batériami, oznámila, že vstúpila na svetový trh. Má český pôvod, jej aktuálne sídlo sa nachádza v Silicon Valley a hrdí sa európskym prvenstvom. Čo ponúka?
Ešte v roku 2019 sme informovali, že internetový supermarket Rohlik.cz testuje elektromobil s rýchlo-vymeniteľnou batériou od českého startupu BattSwap. A dnes táto spoločnosť oznámila svoj vstup na globálny automobilový trh. A to potom, čo získala všetky potrebné oprávnenia, aby mohla pôsobiť ako automobilka.
Európske prvenstvo
Spoločnosť Battswap vznikla v Česku v roku 2015 a po 10 rokoch vývoja a testovania ponúka svoj e-mobility ekosystém celému svetu. Tvrdí pritom, že vo svojej kategórii je prvá minimálne v rámci Európy, keďže jej elektromobily s rýchlo-vymeniteľnými batériami a stanice na automatizovanú výmenu batérií sú už v prevádzke.
Battswap tiež uvádza, že si sama vyrába elektromobily, výmenné stanice aj batérie a má tak pod kontrolou celý ekosystém, ktorý je zameraný na komerčných zákazníkov, resp. firemné flotily. Slúžiť pritom môže napríklad spoločnostiam, ktoré doručujú zásielky a robia rozvoz tovarov či mestským technickým službám.
Výmenná stanica a elektromobil
Automatizované stanice na výmenu batérií majú veľkosť lodného kontajnera a batériu dokážu vymeniť za necelé 3 min. Nabíjacia časť stanice si má vystačiť len s desatinou príkonu štandardnej rýchlonabíjačky a denne má zvládnuť cez 100 výmen batérií s kapacitou 25 kWh a obslúžiť 20 elektromobilov s garantovaným dojazdom cca 120 km.
Battswap zdôrazňuje, že elektromobil s veľkosťou „štandardnej mestskej dodávky“ a modulárnou nadstavbou navrhli a vyrábajú sami. A dodáva, že do budúcnosti počítajú aj s väčšou elektrickou dodávkou. Aktuálne je celý e-mobility ekosystém spoločnosti Battswap v reálnej prevádzke a jednotlivé časti v linkovej produkcii.
Prvý zákazník
Ekosystém Battswap ako prvá v rámci bežnej prevádzky začala koncom minulého roka používať spoločnosť Rohlík.cz. V tomto konkrétnom prípade ekosystém zahŕňa okolo 20 vozidiel, ktoré stihli najazdiť „desiatky tisíc km“ a 1 výmennú stanicu.
Zdroj: tlačová správa (Battswap)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Plná batéria za 100 sekúnd: CATL sa pustil do „battery swap“ ekosystému
Wuling prichádza aj s extra lacným elektrickým mikro-vanom
Predaje elektromobilov v EÚ rástli najviac v Česku. A predbehli Číňania Teslu?
ODBER NOVINIEK
8 komentárov
Kedysi poštové povozy, a neskôr aj konské dráhy, menili pohonnú jednotku – kone počas prepravy aj viac krát!
Dnes už môže mať dodávka napr. aj 100 kWh batériu, a jej nabitie za 0,5 – 1 hod. Nebude dlho trvať, kým sa tieto parametre a ich ceny natoľko zvýhodnia, že porazia tento systém s výmenou batérie! ……..
Nechcem byť zlým prorokom, ale vyzerá to vopred odsúdené na zánik. Myšlienka bola možno dobrá (v čase vzniku), ale v kontexte technologického pokroku už dnes stráca opodstatenie. Jediná „výhoda“ je možno ten menší nárok na inštalovaný príkon, ale firmy čo si môžu dovoliť flotilu e-áut, asi nebudú v starej maštali s tenkou hliníkovou prípojkou 😉
Jeden „Rohlík“ ich asi nezachráni, jedine že by sa pridal Family Frost 😛
Ahoj Špalík, vidím, že si rozumieme! Dnes je to už slepá koľaj!
Mě docela vadilo kdyby měl můj pošťák zpoždění půl hodiny až hodinu, místo třech minut
Desatina príkonu štandardnej rychlonabijacky je koľko? Vymenia 100 batérii za 24 hodín t.j. jednu za 15 min. Za ten čas treba nabiť ďalšiu ( možno ich tam majú viac ale potom by bol väčší aj nabíjací príkon) 25kWh batériu (akumulátor). Takže príkon aspoň 100 kW. Nesedí mi to. Ale je to novinársky a nie technicky článok tak OK.
Ja som si to tiež všimol, ale vzhľadom na horeuvedené som to ani nekomentoval! 🙂
Problem vsetkych tychto povodne „dobrych“ napadov je v technickej realizovatelnosti…. Z napadu v praxi vypadnu ovela horsie realne cisla, nez bolo myslene a to vo vysledku ekonomicky projekt pochova, lebo to nebude konkurencieschopne k inym moznostiam. Proste to nie je dost dobre. Aj preto ten marketing cisel….. citam tak ze to je az 100 baterii denne a az desatinovy odber, nie obe naraz a to je ten zadrhel. Aj preto je tam 25 baterka aby tie cisla nejak lepsie papierovo vychadzali. Ono to ale nevychadza celkovo ekonomicky…. Vyrobca aut predsa nebude seriovo auta vyrabat s 25 baterkou o ktore bude pramaly zaujem. Takze to zostane len zakazkovy experiment pre velke firmy ciastocne a mozno docasne nejak fungujuci do casu zlepsenia baterii a nabijacej infrastruktury….
Este na co tam prvotne nevidno a ciselne nemusi vychadzat dobre je aj to, ze co sa na oko usetri na uvodnych nakladoch na mensiu baterku, sa casom nemusi oplatit pri vyssom opotrebeni baterie jej prilis castym cyklovanim pri vysokom najazde…..