Majiteľ batériového aj vodíkového auta a zároveň autor vodíkovej stratégie porovnal oba pohony

7

Vedec Alan Finkel, ktorý je napr. hlavným autorom národnej vodíkovej stratégie Austrálie, je zrejme jedným z mála vodičov, ktorý vlastní batériový elektromobil a zároveň automobil na vodík. Podľa neho je pritom „víťaz“ v rámci osobnej dopravy jasný. Vodík však neodpisuje.

Alan Finkel v skratke porovnal batériové elektromobily a vodíkové autá v rámci rozhovoru pre podcast Energy Insiders, o čom informoval web The Driven. Vedec a spoluautor austrálskej národnej vodíkovej stratégie na začiatok uviedol známy, aj keď stále nie úplne rozšírený fakt. A to, že v prospech „priameho“ elektrického pohonu hovorí jeho účinnosť.

Na základe vlastných skúseností pritom Finkel hovorí, že nabíjanie elektromobilu je jednoduché, keďže má k dispozícii domácu nabíjačku. A aj keď hlavne domáce nabíjanie striedavým prúdom je zdĺhavé, keď pride domov, vozidlo jednoducho pripojí k nabíjačke a aj v prípade, že je večer batéria takmer úplne „prázdna“, ráno ju má vždy nabitú.

V rámci vodíkových áut sa za ich hlavnú výhodu zrejme považuje rýchlosť získania „energetického nosiča“, konkrétne natankovanie vodíka. Finkel uvádza, že samotné natankovanie jeho Toyoty Mirai síce trvá 3 až 4 min, ale v jeho konkrétnom prípade je to celkovo o 60 min dlhšie. Čerpacia stanica na vodík sa totiž nachádza 30 min jazdy od jeho domova. My dodávame, že pri pohľade na globálnu vodíkovú infraštruktúru má Finkel veľké šťastie, že je najbližšia čerpačka „len“ 30 min od jeho domova.

„Batériové elektromobily sú bezkonkurenčné“

Finkel tiež uvádza, že „nič nemôže konkurovať mimoriadnemu pohodliu a výkonu/vlastnostiam batériového elektromobilu“. A preto si je „celkom istý, že drvivá väčšina osobných vozidiel a väčšina malých úžitkových vozidiel bude batériová“.

Aj keď sa čoraz častejšie objavujú odborné názory, že vodík začína strácať relevanciu aj v rámci nákladnej dopravy, podľa Finkela stále existuje jeho využitie v ťažkej diaľkovej nákladnej preprave – zrejme najmä v rámci veľkých nákladných vozidiel a vlakov.

Spomína pritom, že vodík sa pomaly začína používať namiesto nafty vo vlakoch jazdiacich po neelektrifikovaných tratiach v Európe či Kanade. Tam to má podľa Finkela zmysel, pretože v takomto prípade je „logistika“ jednoduchá. Vodíkové čerpacie stanice sú totiž potrebné len na jednom alebo oboch koncoch trate.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
Vodíkový pohon nemá zmysel ani v rámci diaľkových nákladných áut, hovorí odborník
„Akčný plán“ k Národnej vodíkovej stratégii bol schválený v značne oklieštenej podobe
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. No konecne to niekto dolezity povedal tzv.na plnu hubu. Nam je to uz nejaky cas jasne, i to, ze vodik, je luxusne palivo hlavne pre kozmicku dopravu. Pri vlakoch to samozrejme tiez dava zmysel uz dnes, i ked vlaky, resp.hlavne trate sa zlozito a dlho vybavuju+stavaju. Takze fakt, ze ich v eu mame, neznamena, ze zbytok sveta je na tom obdobne. V afrike budeme radi, ked uvidime do 50rokov asfaltky.
    V kazdom pripade suhlasim, ze v nakladnej (hlavne linehaul) doprave ma vodik zmysel.
    Netreba zabudat, ze bateriove nakladaky uz existuju a tiez dolezity fakt, ze nabijacky sa jednoducho a rychlo stavaju, narozdiel od drahych vodikovych cerpaciek.

    • Spalovaky s ich 18% ucinnostou a spalovanim neobnovitelnych zdrojov produkujucimi lokalne emisie nemozu byt nikdy ekologicke.
      A staci sa pozriet na lubovolne frekventovane parkovisko kde vidiet olejove skvrny na kazdom jednom mieste. To ma byt ekologicke?

      • Hej a likvidácia bateriek je totálne ekologická 😀 a keď sa začne horieť v podzemnom parkovisku to bude tiež ekologické. Toto spôsobila elektrokolobežka „…oogle.com/search?q=po%C5%BEiar+elektrokolobe%C5%BEky&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwirjoqmvOP_AhWFhf0HHUKfB4QQ0pQJegQICRAB&biw=1920&bih=937#imgrc=tjoyMUECjyFLKM…“

        • Iba hlupak by likvidoval baterku z auta po 500k km, keby rovno stratila ak 15% kapacity. Stale bude vynikajuca pre stacionarne ulozisko na dalsich 10 rokov. A nasledne i po nich, by iba idiot vyhodil tony meďi a inych drahych kovov.
          Co sa bohuzial neda povedat o zhoretom palive.. To uz sa nikde neda zrecyklovat, iba ak v nasich plucach, bohuzial !
          A pozdravujem vsetkych astmatikov, alergikov i tych, nefajciarov, ktori bojuju s rakovinou pluc!

Pridajte komentár