„Ekologickosť“ výroby batérií elektromobilov významne stúpla a bude stúpať

13

Kritici elektromobility radi poukazujú na ekologickú stopu, ktorú zanecháva výroba batérií pre elektromobily. Tá pritom vôbec nie je taká značná, ako sa „nám“ snažia nanútiť, pričom je jasné, že vďaka vývoju neustále klesá. A to ako z hľadiska produkcie CO2, spotreby vody, tak aj ťažby kobaltu.

Švédsky environmentálny výskumný inštitút IVL vykonal v roku 2017 štúdiu, ktorá mala odhaliť, že výroba 1 kWh li-ion batérie pre elektromobily má emitovať 150 až 200 kg CO2, čo samozrejme zhoršuje celkovú ekologickú bilanciu elektrických vozidiel. Podľa novej štúdie tohto inštitútu však v priebehu času klesli produkčné emisie CO2 na 61 až 106 kg/kWh.

Podľa výskumníka Erika Emilssona sa tak stalo vďaka rozširovaniu tovární na výrobu batérií, ako aj úplnému využívaniu ich kapacít, čo vedie k zefektívneniu jednotkovej produkcie. V rámci štúdie boli tiež zohľadnené možnosti použitia bezemisnej elektriny v rámci viacerých výrobných fáz.

IVL pritom verí, že ekologická stopa elektromobilov sa môže neustále vylepšovať. A to vďaka rozvoju udržateľných techník v rámci rôznych oblastí životného cyklu automobilov, nielen výroby batérií, uvádza Teslarati.

Problémová spotreba vody?

Ďalším terčom kritiky je fáza prípravy lítia, ktoré je nevyhnutné pri výrobe súčasných li-ion batérií. Pri tomto procese sa totiž spotrebováva voda. Profesor Maximilian Fichtner, riaditeľ Inštitútu Helmholtz pre skladovanie elektrochemickej energie, pre Tagesspiegel (via Ecomento) uviedol, že na výrobu dávky lítia pre 64 kWh batériu, ktorá zabezpečí elektromobilu Hyundai Kona Electric dojazd cca 450 km (WLTP), sa spotrebuje 3 840 l vody, ktorá sa počas procesu vyparí.

Takéto množstvo vody sa pritom podľa neho spotrebuje na produkciu 250 g hovädzieho mäsa, 10 avokád, 30 šálok kávy či polovice džínsov. Fichtner dodáva, že v súčasnosti sa spotrebuje denne 17,5 miliárd litrov ropy, pričom výroba tohto množstva vyžaduje 46 miliárd litrov („často otrávenej“) vody. Tá by pritom vystačila na produkciu lítia pre 1,5 mil. batérií Tesla.

Fichtner ďalej dodáva: „Prekvapujeme ma, že verejnosť nikdy nehovorí o lítiu, ktoré sa používa napr. v notebookoch či mobilných telefónoch, ale zrazu je problémom, keď sa použije elektromobiloch.“ 

Klesajúci podiel kobaltu

Ďalším terčom kritiky je kobalt, ktorý sa takisto využíva pri výrobe batérií. A to aj z dôvodu možnej neetickej ťažby, pri ktorej môže dochádzať k porušovaniu ľudských práv. Napr. automobilka Mercedes-Benz v tomto smere už začala podnikať kroky, aby jej dodávateľský reťazec nebol v rozpore s etickým správaním.

Fichtner v tejto súvislosti hovorí, že podľa výskumov sa znižuje podiel kobaltu v batériách elektromobilov. Napríklad v batériách od Tesly nájdeme len 2,8 % tohto prvku, pričom aj VW a ďalšie automobilky tlačia na znižovanie podielu lítia. Mnoho spoločností a vedeckých tímov pritom oznámilo, že vyvíja či vyvinulo batérie bez obsahu kobaltu. Fichtner očakáva, že na základe súčasného vývoja sa takéto batérie objavia na trhu v roku 2025.

Takže je jasné a úplne logické a pochopiteľné, že tak asi ako všetko, aj elektromobilita sa neustále vyvíja a napreduje. A to po všetkých stránkach, vrátane recyklácie batérií a zrejme rýchlejšie ako drvivá väčšina iných oblastí. Seriózne výskumy pritom ukazujú, že je prínosom aj pri tých najhorších možných (dnes už nereálnych) scenároch.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ďalší mýtus zborený: Recyklácia batérií e-áut funguje už dnes
Mnohokrát zborený mýtus: „Elektromobily sú menej ekologické ako spaľováky“
Odborník hasičského zväzu „porovnal“ požiare elektromobilov a spaľovákov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

13 komentárov

  1. Prepánakráľa, veď tá voda sa iba vyparí! Ona sa nestratí, nezlikviduje!!! Ona iba zmení skupenstvo a naspäť skondenzuje!
    Tak, ako sa to deje v parnom stroji, ktorý vymyslel James Watt a nikde sa nestratí ani gram vody!
    (Wikipédia: Parný stroj je tepelný piestový motor meniaci tepelnú a tlakovú energiu vodnej pary na mechanickú prácu. Dnes ho väčšinou nahradili parné turbíny.)
    „Srdcom“ tepelnej elektrárne a takisto atómovej elektrárne je parný stroj. Akurát sa teplo generuje iným spôsobom.
    Článok začína vetou: „Kritici elektromobility radi poukazujú na ekologickú stopu…“
    Vtip je v tom, že nie je problém ekologická stopa, logické argumenty sú viac ako jasné.
    Problém je v myslení ľudí. Ľudia nemajú radi novinky, radi sa držia vyjazdených koľají.
    Nevadí, že každý deň zhorí spústa spaľovákov, ale keď zhorí Tesla – palcové titulky, ako keby začala svetová vojna.
    Je kopa ďalších príkladov, nielen z elektromobility…
    Aj včera som napísal v komentári k inému článku:
    Inak – viete, aká je rozdiel medzi vyjazdenými koľajami a hrobom?
    No predsa v hĺbke…

  2. Výskum z roku 2017 a teraz je to aktuálne? Odvtedy sa nezmenilo nič? A cca 3% kobaltu je veľa? V jednom príspevku ste mi sľúbili že keď niečomu nerozumiem nemám komentovať, ale sa radšej pýtať . Tak sa pýtam 🙂

    Ale jedno viem… Za 30 šálok kávy ja určite nespotrebujem 3840l vody….

    • No jo, tých 30 šálok kávy by určite potrebovalo vysvetlenie.. Zrejme tu pán myslí spotrebu všetkej vody, na výrobu kávy (polievanie, spracovanie, sušenie), nasledne výrobu šálky z porcelánu a napokon energiu potrebnú na zohriatie vody (zrejme elektrickú, získanú roztocenim parných turbín napr.v jadrovej elektrárne). Keď sa na to pozrieme takto, tak sa obávam, že tých 30 šálok bude zrejme príliš! Alebo ako to myslel autor?

    • Laco, musíš si ten článok prečítať poriadne celý, nie vždy iba prvú vetu.
      V článku sa píše, že ten inštitút vykonal v r. 2017 štúdiu s výsledkom, že „výroba 1 kWh li-ion batérie pre elektromobily má emitovať 150 až 200 kg CO2“.
      Ale ďalej sa v tom istom odseku píše: „Podľa novej štúdie tohto inštitútu však v priebehu času klesli produkčné emisie CO2 na 61 až 106 kg/kWh.“
      A Ty si to perfektne skomentoval:
      „Výskum z roku 2017 a teraz je to aktuálne? Odvtedy sa nezmenilo nič?“
      Sám si napísal, že sa budeš radšej pýtať. Spýtal si sa. Odpovedám. Pochopené?

  3. No!! tak sa to zlepšuje… Tak čo ešte chce?
    Článok som prečítal, len celú noc som šoféroval a ráno keď sa konečne dostal domov deti mi začali skákať na hlave a kým som sa dostal k článku a prečítal tieto tri otázky ma napadli… Diky kámo

    A čo ten kobalt??? Je to veľa alebo nie? 🙂

  4. Jasné pišu tam ako to bude všetko eko len recyklovať bateriu tak , že ju použijem na iné zariadenie nieje recyklacia. Ak budu baterie clanky úplne poskodené tak čo s nimi na skládku určite ano tak superr pod vyrabať (chrliť) tie eko elektromobily. Hlavne , že sa tu venuju CO2,vode ale to , že odpadky su už všade tak tomu pomožeme ešte aj bateriami :D.

  5. No Jožko… Aj to je “ EKO Logické “ zmýšľanie… Ja som doteraz odovzdával aj tuškové ako aj auto baterky do výkupu alebo do zberni a miesta určené na takéto odpady…

    Skratka som sa spýtal týpka, že do akej miery sa to spracováva a on mi tak drsne odpovedal, že “ do značnej “…
    Asi celé to bude tak isto ako s pneumatikami. Zbierajú to a potom s toho robia motokrosove dráhy, ploty a je to porozhadzované všade… Z baterky výberu čo potrebujú a ostatné je bordel… Mi to tu určite nevyriešime

  6. „Prekvapujeme ma, že verejnosť nikdy nehovorí o lítiu, ktoré sa používa napr. v notebookoch či mobilných telefónoch, ale zrazu je problémom, keď sa použije elektromobiloch.“ – mna za prekvapuje, ze nevidi ten absurdny rozdiel v kapacite baterii notebookov a elektroaut.

Pridajte komentár