Americká armáda vyvinula technológiu, ktorá by mala dostať Li-ion batérie na úplne novú úroveň. Tá pritom nadchla aj najrenomovanejšieho vedca z oblasti vývoja Li-ion batérií, ktorý je zároveň „dvorným“ vývojárom Tesly.
Americké armádne výskumné laboratórium (ARL) vyvinulo novú batériovú technológiu založenú na novej chémii katódy. Uvádza, že ich batériové články nepotrebujú žiadne prechodné kovy a prinášajú nebývalé vysokú kapacitu, a to vďaka reverzibilnému využitiu Li-ion technológie pri napätí až 4,2 V.
Takmer 2-násobná energetická hustota
Nová technológia podľa ARL otvára možnosti pre významné zvýšenie energetickej hustoty Li-ion batérií pri zachovaní bezpečnostných atribútov. Kombináciou tejto technológie s predtým vyvinutým elektrolytom WiSE je údajne možné dosiahnuť energetickú kapacitu až 460 Wh/kg.
Tesla Model 3 s dojazdom cez 1 000 km
Pre predstavu, dnešné špičkové batériové články dosahujú energetickú hustotu okolo 250 Wh/kg. Ak by sme nahradili súčasné batériové články v batériách Tesly Model 3 Long Range AWD (75 kWh batéria, dojazd 560 km WLTP) článkami s energetickou hustotou 460 Wh/kg, jej kapacita by sa teoreticky zvýšila na 138 kWh, čo by teoreticky znamenalo dojazd 1 030 km (WLTP).
Nová batéria bola pôvodne vyvíjaná pre armádne využitie, aby odbremenila niektorých vojakov, ktorí musia aktuálne nosiť batérie s hmotnosťou 7 až 11 kg. ARL však dodáva, že ich technológia by mohla skončiť aj v civilných aplikáciách, a to napríklad v prenosnej elektronike, elektromobiloch a sieťových úložiskách.
Nadšenie dvorného vývojára Tesly
Profesor Jeff Dahn, ktorý je považovaný za najväčšiu kapacitu v oblasti vývoja Li-ion batérií, je z tejto armádnej technológie mimoriadne nadšený. „Univerzita v Marylande a armádny tím má na svedomí najkreatívnejšiu novú chémiu batérií, akú som videl za posledných 10 rokov. Uvidíme, či sa dá vyvinúť praktický komerčný článok s dlhou životnosťou, každopádne som veľmi vzrušený z tohto výskumu,“ povedal Dahn.
Zaujímavosťou je, že Tesla v roku 2016 vytvorila asociáciu „NSERC / Tesla Canada Industrial Research, ktorú vedie práve profesor Jeff Dahn. Jeho tím pre Teslu nedávno vyvinul novú batériu, ktorá podľa patentovej prihlášky sľubuje lepší výkon, životnosť a výrobné náklady. Viac…
Kang Xu z ARL v súvislosti s novou „armádnou“ technológiou batériových článkov dodáva, že je potrebný ďalší výskum, aby bolo možné zabezpečiť ich praktickú využiteľnosť v rámci veľkokapacitných batérií.
Zdroj: Electrek, titulná ilustračná fotografia: Alexander Heimann/Vollforma
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ex-zamestnanci Tesly a SpaceX vyvíjajú „lepšie“ batérie do elektromobilov
Technológia slovenského startupu má predĺžiť životnosť batérií elektromobilov
VW: „Naše batérie pre elektromobily budú mať rovnakú životnosť ako autá“