Analytická spoločnosť JATO Dynamics špecializujúca sa na automobilový priemysel zverejnila štatistiky týkajúce sa predajov áut. Vrátane rebríčka najpredávanejších elektromobilov v Európe za rok 2024. Zaznamenané tiež bolo zosadenie Tesly Model Y z pozície najpredávanejšieho auta či vzostup vozidiel z Číny.
Spoločnosť JATO Dynamics (ďalej len JATO) vo svojej aktuálnej tlačovej správe k predajom automobilov na európskom trhu za rok 2024 informovala, že v rámci sledovaných trhov (25 členských štátov EÚ + Veľká Británia, Nórsko a Švajčiarsko) sa predalo 12 909 741 nových osobných automobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 0,9 %.
Nedarilo sa však elektromobilom, ktorých predaje zrejme po prvýkrát od ich renesancie medziročne klesli. A to o 1,2 %, keď sa predalo 1 985 996 ks. Európa je pritom jediným veľkým svetovým regiónom, kde došlo k poklesu. A elektromobily si minulý rok polepšili aj na celosvetovej úrovni. V Európe došlo aj k poklesu trhového podielu elektromobilov – z 15,7 na 15,4 %. Očakáva sa však, že tento rok sa situácia zlepší. A to aj vďaka klesajúcim cenám a novým lacnejším modelom.
Najpredávanejšie elektromobily
Tento rok medzi elektromobilmi opäť dominovala Tesla. Modely Tesla Model Y a Model 3 totiž s náskokom obsadili prvé 2 priečky. A bronz sa ušiel švédsko-čínskemu modelu Volvo EX30.
Treba však povedať, že predaje Tesly Model Y sa pomerne významne prepadli, a to o 17 %. Zrejme aj z dôvodu čakania na modernizovaný model „Juniper“. A nečudovali by sme sa, keby v tom istú rolu zohrala aj osoba Elona Muska (predaje Tesly celkovo klesli o 10 %).
Každopádne Model Y stratil svoju korunu najpredávanejšieho automobilu bez ohľadu na druh pohonu z roku 2023. Predbehli ho totiž modely Dacia Sandero, Renault Clio a VW Golf (všetko podstatne lacnejšie modely). Tesla Model Y sa však stala napredávaním autom bez ohľadu na druh pohonu v Holandsku, Švédsku, Švajčiarsku, Dánsku a Nórsku.
Ďalšie naj…
Čo sa týka najväčších predajcov elektromobilov, prvú priečku si s trhovým podielom 22,2 % udržal koncern VW Group (cez 427 000 ks). Druhá bola Tesla a tretí koncern Stellantis. Medzi najpredávanejšími značkami bez ohľadu na druh pohonu dominovali VW, Toyota a BMW. Tesla skončila na 16. mieste, keď prekonala napr. Nissan, Seat, Mazdu či Hondu.
Medzi krajiny s najvyšším podielom nových registrácií elektromobilov v roku 2024 patrili Nórsko (88 %), Dánsko (51 %), Švédsko (35 %) a Holandsko (34,7 %). Na Slovensku to malo byť podľa JATO 2,5 %. ZAP SR uvádza podiel 2,4 %, v čom sú zahrnuté len predaje značiek s oficiálnym zastúpením na našom trhu.
Čínsky vzostup
JATO tiež uvádza, že vplyv Číny na európskom trhu v roku 2024 vzrástol. Čína totiž zažila najvýznamnejší vzostup v rámci krajín dovážajúcich vozidlá do Európy (z 3,9 % na 4,9 %). Tým sa stala 6. najväčším producentom áut pre európsky trh a prekonala napr. Turecko, Japonsko, Veľkú Britániu aj Slovensko (4,1 %). Najvýznamnejšie sa pritom presadili vozidlá z čínskych výrobných závodov spoločností SAIC, Geely, BYD, Chery a BMW.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Počet elektromobilov v SR značne narástol, aj tak sme ale na chvoste EÚ
V Číne sa predávajú e-autá oveľa lepšie ako čakali. Plán má byť dosiahnutý o 10 rokov skôr
Predaje Tesly prvýkrát v histórii klesli, napriek rekordnému kvartálu. Predbehol ju čínsky BYD?
ODBER NOVINIEK
2 komentáre
A nastalo „NEBESKÉ TICHO“! 🙂
Na domáce vozenie Sandero, Clio, Golf, bohužial taká je finančná realita domácností. Pre firmy bez dane a s dotáciami sa kupujú elektrické a hlavne v krajinách kde sú extra zvýhodnené. V Nórsku napr. Enyaq začína na 41 000€ ale Kodiaq na 63 000€, Duster tam tiež stojí 41 000€. Takže nóri tiež nie sú až tak veľmi ekologicky zmýšľajúci ako sa to prezentuje, proste benzínové vozidlá sú tam vysoko zdanené a naftové prakticky v ponuke nie sú vôbec.