Predpokladaná životnosť batérií jednotlivých modelov Tesla na základe dát z prevádzky

11

Vývojár softvéru Teslalogger a spolutvorca aplikácie ScanMyTesla Christian Pogea má vďaka týmto nástrojom k dispozícií množstvo údajov zo zahrnutej flotily cca 6 000 elektromobilov Tesla. A na základe nich odhadol životnosť batérií jednotlivých modelov.

Ako sme už skôr informovali, elektrotechnický inžinier Christian Pogea uvádza, že najväčšie mýty ohľadom zdravia batérií elektromobilov sa točia okolo degradácie/zostatkovej kapacity. Zdôrazňuje pritom, že to nevypovedá nič o tom, koľko ešte batéria vydrží v prevádzke či dobrej kondícii. Podľa neho je pritom dôležité zistiť vnútorný odpor batérie.

Vo svojom blogovom príspevku Pogea na základe dát z cca 6 000 elektromobilov Tesla nazhromaždených prostredníctvom softvéru Teslalogger a aplikácie ScanMyTesla odhaduje aj životnosť batérií jednotlivých modelov Tesla. A to z hľadiska plných nabíjacích/vybíjacích cyklov.

Tesla Model S

V prípade elektrického sedanu vyššej strednej triedy Tesla Model S Pogea rozlišuje medzi batériami verzií S85 a S75 / S90 / S100, pretože chemické zloženie ich batériových článkov sa odlišuje. Verzie s cca 85-kWh batériou (S85) vydržia podľa Pogeu v priemere 1 200 plných nabíjacích cyklov. V závislosti od štýlu jazdy to má byť cca 350 000 km. A dodáva, že v sledovanej flotile je veľa takých, čo najazdili 450 000 km, ale aj takých, čo sa pokazili po cca 250 000 km.

tesla model s

Zdroj: Tesla

A verzie S75 / S90 / S100 sú na tom ešte podstatne lepšie, keďže majú v priemere zvládnuť viac ako 1 500 úplných cyklov.

Tesla Model X

Elektrické SUV vyššej strednej triedy Tesla Model X má v podstate rovnaké batérie ako Model S. Pogea však uvádza, že kvôli vyššej spotrebe sú viac zaťažované, a tak je priemerná životnosť batérií tohto modelu nižšia. 1 000 plných nabíjacích cyklov však nemá byť problém.

tesla model x facelift

Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 a Tesla Model Y s NCA batériami

Elektromobily strednej triedy Tesla Model 3 (sedan) a Tesla Model Y (crossover) sú vybavené aj ternárnymi li-ion batériami NCA. Tie nemajú podľa Pogeu takmer nič spoločné s batériami modelov S a X. Okrem iného aj preto, že majú nižší obsah kobaltu a vyšší obsah niklu.

O batériách s vyšším obsahom niklu má byť pritom známe, že predčasne starnú a zvládajú menej nabíjacích cyklov. Na druhej strane má byť výhodou modelov 3 a Y v porovnaní s modelmi S a X nižšia spotreba, a teda nižšia záťaž pre batériové články.

Pogea pritom uvádza, že v databáze má už niekoľko vozidiel s nájazdom cez 200 000 km bez akýchkoľvek problémov. „Aj keby sme počítali len s 1 000 plnými nabíjacími cyklami, stále by bolo mysliteľných viac ako 300 000 km,“ dodáva.

tesla model y tesla model 3

Zdroj ilustračnej fotografie: Tesla

Tesla Model 3 s LFP batériami

Christian Pogea uvádza svoj odhad aj pre Teslu Model 3 vybavenú lacnejšími LFP batériami. Tzn., že sa to týka základnej verzie Modelu 3 s pohonom zadnej nápravy (RWD) a kapacitne menšou batériou („Standard Range“), ktorá je vôbec najlacnejším modelom od Tesly. V prípade Modelu Y s LFP zrejme nemá dostatok relevantných dát, keďže ten je na trhu kratšie.

Batérie s chémiou LFP by mali podľa Pogeu pri šetrnom používaní vo všeobecnosti vydržať aj 5 000 plných nabíjacích cyklov. Keby sme pritom počítali s reálnym dojazdom 300 km, znamenalo by to nájazd 1,5 mil. km. Na druhej strane, týmto batériám nerobí dobre chlad.

Peogea uvádza, že vo svojej databáze zatiaľ nemá LFP batériu, ktorá by bola poškodená nabíjacími cyklami, pričom sa v nej nachádza už veľa vozidiel s nájazdom 150 000 km. „Viem si dobre predstaviť, že batéria v Kalifornii alebo na Floride zvládne viac ako milión km, ale určite nie v Nórsku alebo vo Švédsku,“ dodáva.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mýty ohľadom zdravia a životnosti batérií elektromobilov
Ako degradujú batérie najlacnejších Tesiel? | Skúsenosti majiteľov
Taxikárovi sa „podarilo zničiť“ batériu Tesly Model 3 po 15 mesiacoch používania
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Kedysi som firme Tesla veril, že to robí v dobrom úmysle a všetky tie monitorovacie zariadenia, online pripojenia atď. má kvôli ochrane produktu, ktorí mnohí chcú znemožniť a zničiť.
    Teraz vidím, že to je úplne naopak a jej cieľom je plánovaná cesta do otroctva.
    Paralerne pracuje na svete, ako z jeho obľúbeného filmu „Blade runner“. Zatiaľ to vníma iba nepatrné množstvo ľudí. Ak vôbec.
    Všetky technológie má k dispozícii, zatiaľ ich nevie pospájať, a s úmyslom, ktorý má, sa mu to ani nikdy nepodarí.
    Je mi jedno, aké dobré baterky má, keď sa nemôžem vymaniť z jeho otroctva, pokiaľ si od neho niečo kúpim.
    Možno sa mýlim, a presvedčí ma tým, že začne vyrábať auto podľa mojich predstáv.
    To skôr skrachuje ako koncern…

      • Posmech a urážky.
        Kým niečo napíšeš, skús sa zamyslieť, či to tak naozaj cítiš.
        Ak áno, napriek tomu, že si Ťa absolútne nevážim, rešpektujem Ťa.
        Od srdca Ti Prajem pekný deň.

    • Paralelný svet?
      Vymaniť z otroctva?
      Auto podla mojich predstav?
      Ak nebude také tak skončia v hline!

      To som v skratke napísal tvoj komentár, tieto 4 body asi vystihujú viac ako len tento komentár.
      V prvom bode sa snažíš ukázať aká je Tesla (dajme si tam akúkoľvek technologickú firmu) zla a ako ťa „núti“ kupovať ich produkty pod tlakom.
      V druhom bode definuješ tých, čo si tie auta (technologické výrobky) kúpili za otrokov a opisuješ, že sa nedá opustiť výrobky tej spoločnosti. Nechápeš že to nie je o tom že nemôžu, ale nechcú sa vzdať komfortu, ktorý im ponúka tá technológia (mobil, internet, televízor, elektroauto)
      V tretom bode konštatuješ, že ak by spravili auto podľa tvojich predstav (tvoje predstaví sú Tesla S Plaid, kombi, s dojazdom 1300km, za cenu Octavie 1, v roku 2010) tak máš túžbu si ho kúpiť.
      Vo štvrtom bode, taká štandardná vyhrážka, že ak to nespravia presne pre mňa, tak si nezaslúžia nič iné ako krach. Ale ved neexistujeme sami na svete a nie sme rovnaký, každý sme jedinečný a preto veľmi veľa ľudom vyhovuje Tesla, Apple, Xiaomi, Eset. Prečo by mal niekto skrachovať keď nevyrába to čo chcem ja. No tak to vyrába iný, tak si kúpim od iného. Neprajem krach, smrť a zadupanie do hliny.

      Myslím si že netreba ohovárať, znevažovať a očierňovať tých lúdi, ktorý si kúpia veci na ktoré iný nemajú. Tesla(ani iné technologické firmy) nie sú sekta, tých mame na slovensku dosť. Ich výrobky nie sú „satansky nastroj diabla“, sú to výrobky ktoré uľahčujú žitie a často tak zásadne že keď si ich človek raz kúpi, tak nechce znova žiť bez toho. Televízor, internet, mobilný telefón. Prečo sa ho nezbavíme?
      Skôr sa na to treba pozrieť realisticky, Áno, nemám na to, ale chcel by som tak si počkám kým technológia zlacnie a práve tí ktorý si ju kúpia dnes tak ju zlacnia.

      Toto platí pre celý technologický sektor, odmietanie, ohováranie, a po zníženie ceny to každý bez problémov príjme. Takto bolo aj so: Strojmi s motorom, Mikrovlnka, Mobilný telefón a verím že by sme našli toho oveľa viac.

      Prajem pekný deň a nebáť sa nových technológii.

      • Tvoja pokrivená interpretácia textu.
        Nevieš čítať s porozumením. Snažíš sa svoju víziu sveta segregovaním a násilím presadiť do väčšiny. Niečo ako sme prežili s vakcínou slobody. Si presne jedným z nich…
        Nikdy nebude existovať jediný produkt, ktorí bude vyhovovať všetkým.
        Som si vedomý, že to vieš. A napriek tomu podnecuješ nenávisť voči inému názoru, aký chceš vo výsledku dosiahnuť.
        Zarval na to koncern, zarve na to aj druhý… Zmier sa s tým. Hovorí sa tomu evolúcia.
        Z technológií som strach nikdy nemal a nemám. Vďaka tomu, že mám svedomie a nepatrím do tábora con-science biorobotov.
        Pekný deň prajem.

          • A o čom to je? Zato, že tomu Ty nerozumieš, neznamená to, že tomu nikto nerozumie. Ty Yntel-ýgen s obrovským egom.
            Nevšimol si si, že nemám právo vyskladať si vlastné auto podľa svojich predstáv?
            Nevidíš tu koncerny, ktoré to znemožnili?
            Nechápeš, že sa nepotrebujem zadĺžiť, aby som dokázal slizkým zlodejským spratkom v slipoch, že na to mám?
            Tak mi daj riešenie konkrétne Ty, keď si tak spravodlivý frajer.
            Alebo Ti dám číslo účtu, kľudne si ten účet nazvi v svojom elektronickom bankovníctve ako chceš, a pošli mi DAROM Tvojich nepotrebných 100kEUR. Zadarmo, ako znie vaše heslo…
            Ja si peniaze zarábam poctivo, mám Rodinu a nemyslím iba na seba. Takže mi žiadna neviditeľná ruka trhu nebude určovať, čo je jediné dobré.
            Sa preber, ak na to mentálne máš, a začni používať tú ozdobu na krku.
            Ak to nevieš, potom sa vráť do vzdelávacieho systému. Možno keď skúsiš 100x to isté, 101x Ti vypadne niečo iné…
            Takže nevidíš súvis medzi životom a autom, a tým, čo sa týka aút a čo nie, zamkni svoju izbičku a hraj ďalej pljstajšn u rodičov.
            Keď budeš poslúchať, mamina a tatino Ti nejaké dobré autíčko kúpia. Teda aby som Ťa neurazil – rodič1, rodič2 + rodič3

          • To ake dristy pises, ze koncerny to znemoznili? Preboha. Cielom kazdeho koncernu je zarobit co najviac a postavit co najlepsie auto. Europske fabrijy zaostavajubza teslou minimalne 2-3 generacie. Chcel som Enyaq aj ked ma obrovsku spotrebu ale po tom co spravili userom prvej generacie nemam zaujem.

Pridajte komentár