Štatistiky predaja automobilov za minulý rok ukazujú vzostup čínskych automobiliek aj mimo domáceho trhu. Vývoj v Číne, teda na najväčšou automobilovom trhu na svete, pritom môže byť obrovskou výstrahou pre tradičných výrobcov áut, ktorí neomylne kraľovali dekády. Transformácia smerom k elektromobilite totiž významne nahráva Číňanom.
Špecialista na analýzy v rámci automobilového priemyslu, JATO Dynamics, sa v rámci svojej správy ohľadom predajov automobilov za rok 2022 venoval aj trendu rastu čínskych automobiliek mimo domáceho trhu. Zo štatistík vyplýva, že čínski výrobcovia v roku 2022 predali mimo domáceho trhu takmer 1,5 mil. „ľahkých vozidiel“. A to predstavuje medziročný rast o 48 %.
Podľa JATO Dynamics to bolo spôsobené „konkurencieschopnejšou a kvalitatívne vylepšenou ponukou, ako aj veľkým tlakom v segmentoch cenovo dostupných elektrických vozidiel.“ Čínski výrobcovia pritom predávajú svoje vozidlá na nových trhoch „priamo“, ale tiež využívajú rebranding prostredníctvom značiek, ktoré sú známejšie na západných trhoch (napríklad SAIC na to používa značku MG) a zároveň prispôsobujú svoje vozidlá danému trhu či daným regiónom. A čínski výrobcovia produkujú vozidlá aj pre západné automobilky, najmä v rámci spoločných podnikov.
Napríklad automobilka BYD bola najväčším „skokanom“ v rámci medziročného zisku trhové podielu áut bez ohľadu na druh pohonu – z 0,89 % poskočila na 2,42 %. Za rok 2022 sa pritom po Tesle stala 2. druhým najväčším výrobcom elektromobilov (911 000 ks) a zároveň najväčším výrobcom áut do zásuvky na svete (elektromobily + plug-in hybridy = 1,8 mil. ks).
Trendy v Číne sú výstrahou
Čína je aj najväčším trhom pre elektromobily, keď až 53 % z celkovej produkcie sa predalo na tamojšom trhu. Najlepšie je na tom tiež z hľadiska trhového podielu v rámci regiónov, keď s 15,6 % prekonala druhú Európu (12,2 %). A aj keď tradiční výrobcovia vďaka autám so spaľovacím motorom ešte stále patria medzi najpreferovanejších (napriek medziročnému poklesu predaja o 6 % bol v r. 2022 číslo 1 koncern VW Group, aj vďaka viacerým miestnym spoločným podnikom), vývoj na trhu s vozidlami do zásuvky môže byť pre nich veľkou výstrahou.
Veď podľa údajov, ktoré zverejnil portál Cleantechnica, 4 z 5 značiek, ako aj koncernov, ktoré v minulom roku predali na čínskom trhu najviac áut do zásuvky (elektromobily + plug-in hybridy), sú čínske, resp. prevažne čínske. Jediným „narušiteľom“ z vonku je pritom Tesla na 3. mieste v rámci oboch rebríčkov. A domáci BYD je v oboch prvý. V rámci značiek sa tiež darilo SGMW (spoločný podnik SAIC, Wuling a amerického GM), GAC a Changan a v rámci koncernov sa dostali do top 5 aj SAIC, Geely a GAC.
V top 20 najpredávanejších modelov do zásuvky v Číne za rok 2022 je až 17 domácich modelov, pričom tie dopĺňajú Tesly Model Y a Model 3 na treťom, resp. deviatom mieste a VW ID.4 na 16. priečke. Tradičné automobilky by tak mali spozornieť, keďže trendom je, že elektrické vozidlá získavajú čoraz väčší trhový podiel. A to nielen v Číne.
Čínske automobilky, ktoré dosiahli v roku domáci podiel 52 %, pritom už začali ofenzívu aj v rámci globálnych trhov. Napr. v euroázijskom regióne sa ich podiel medziročne viac ako zdvojnásobil (zo 6,2 % na 12,8 %). Na Strednom východe a v Afrike získali cca 13 %, resp. 10 %. V Európe či Severnej Amerike bol ich trhový podiel síce zanedbateľný, hrozbou pre tradičné automobilky však v blízkej budúcnosti môže byť najmä spustenie exportu cenovo dostupných elektromobilov, ktoré zavedení globálni výrobcovia a ani Tesla zatiaľ neponúkajú.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Honda priznala, že v elektromobiloch zaostáva za čínskou konkurenciou. Chystá reštart a boj
Nemci sú „pod tlakom“. Predajom elektromobilov v minulom roku opäť dominovali Tesla a Číňania
Čínski výrobcovia elektromobilov majú obrovskú konkurenčnú výhodu, rastú v Európe a dominujú domácemu trhu
2 komentáre
Ak budu predavat tie svoje auta tu v Europe za +20tis eur ako v Cine, tak nebudu mat velku sancu uspiet
Výsledky za rok 2022 sú relatívne optimistické pre západné automobilky. Ak sa však pozriete na trojročný trend ich pádu na čínskom trhu a aktuálny zošup v rebríčkoch po mesiacoch za tento rok, to už nie je katastrofa, ale kolosálna tragédia. V top 25 BEV nemajú ani jeden model okrem Tesly ani Američania, Európania Kórejci alebo Japonci. Naopak sa rušia ich výrobné závody, alebo aspoň zastavujú výrobné linky.
Realita je podstatne horšia, ako si ju vieme pripustiť. To zároveň bráni prijať bolestivé ozdravné opatrenia a len ďalej zvyšuje zaostávanie za Čínou. Zjavne sme ešte nedosiahli dno…