Je a bude v EÚ dostatok nabíjacích staníc pre prechod na elektromobily? | Analýza T&E

10

Nabíjacia infraštruktúra, resp. dostatok nabíjacích staníc a nabíjačiek pre elektrické vozidlá, je nevyhnutnosťou pre prechod od spaľovacích áut k elektromobilom. Európska únia pritom plánuje zákaz predaja nových spaľovacích áut na rok 2035. Budeme pripravení na túto transformáciu z hľadiska nabíjacej infraštruktúry? To sa snažila zodpovedať štúdia T&E.

Predaje elektromobilov v EÚ neustále rastú a tento trend nemôže poľaviť, nakoľko EÚ má pomerne ambiciózne plány ohľadom vyraďovania spaľovacích áut z obehu, aby bolo možné naplniť nevyhnutné klimatické ciele. No a s pribúdajúcim počtom týchto vozidiel samozrejme rastie aj potreba rozširovania nabíjacej infraštruktúry, resp. budovania nových nabíjacích staníc.

Mimovládna organizácia Európska federácia pre dopravu a životné prostredie, alias „Transport and Environment“ (v skratke T&E), sa v rámci svojej aktuálnej štúdie snažila zodpovedať otázky, či sa spolu s rastúcim počtom elektromobilov na európskych cestách príslušne zvyšuje aj počet nabíjacích staníc a či by mohla byť nabíjacia infraštruktúra prekážkou pri napĺňaní plánu, ktorý sa týka zákazu predaja nových spaľovacích áut od roku 2035.

Podľa analýzy T&E bolo minulý rok v rámci Európskej únie v prevádzke takmer 340 000 verejných nabíjačiek. To je 3-násobok toho, čo sme mali k dispozícii v roku 2018. A to má jasne ukazovať, že budovanie nabíjacích staníc nasleduje rast trhu s elektrickými vozidlami.

nabijacie stanice eu

Zdroj: T&E

Infraštruktúra sa pritom rozširuje najmä tam, kde je adopcia elektromobilov najväčšia. 62 % verejných nabíjačiek sa v roku 2021 nachádzalo v 3 krajinách, a to v Nemecku, Francúzsku a Holandsku, pričom práve v nich bolo zaregistrovaných 61 % zo všetkých elektromobilov v rámci EÚ.

Výhľad do budúcnosti

Čo sa týka výhľadu do budúcnosti, T&E predpokladá, že verejné nabíjanie bude zohrávať menej dôležitú úlohu, pričom suma všetkých nabíjacích relácií by nemala presiahnuť 30 %. Podstatne lacnejšie (ako napr. rýchlonabíjanie v rámci diaľkových ciest) domáce nabíjanie, nabíjanie v práci či každodenné nabíjanie v cieľových miestach, má zostať dominantnou formou nabíjania.

T&E pritom s ohľadom na ciele a normy EÚ v oblasti emisií CO2 z dopravy predikuje, že ich naplnenie si vyžiada nabíjacia infraštruktúru, ktorá bude do roku 2030 zahŕňať 3,6 až 5,1 mil. nabíjačiek a do roku 2035 8,2 až 10,4 mil. nabíjačiek. Tieto čísla majú byť orientačné, pričom sa počítalo s pomerom medzi „normálnym“ a „rýchlym“ nabíjaním v pomere 50:50.

nabijacie stanice eu

Zdroj: T&E

T&E predpokladá, že nabíjacia infraštruktúra by sa mala rozširovať v súlade s rastúcim počtom elektromobilov na cestách, a to aj na lokálnej úrovni. Zabezpečiť to má návrh Európskej komisie z minulého roku, podľa ktorého sa má infraštruktúra budovať presne s ohľadom na rastúci počet elektrických vozidiel. Stanovená bola pritom metrika, že na každé vozidlo musí pripadať aspoň 1 kW verejne dostupného nabíjacieho výkonu. T&E tiež vypočítala, že miera využitia nabíjacích staníc pre elektromobily by sa mala pohybovať v rozmedzí 8,6 až 12,5 %, aby bola zabezpečená ich ekonomická sebestačnosť.

T&E na záver svojej zhrňujúcej správy uvádza, že „rozvoj verejnej nabíjacej infraštruktúry v Európe je na dobrej ceste a do veľkej miery zodpovedá zrýchľujúcemu sa rozširovaniu elektrických vozidiel“. Nabíjacia infraštruktúra by tak nemala byť prekážkou postupného ukončovania používania spaľovacích áut v EÚ.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Lacnejšie diaľničné známky či mýto ako benefit pre elektromobily v rámci EÚ
Plug-in hybridy to budú mať v Európe ťažšie. EÚ si posvieti na ich reálne emisie
Od roku 2035 môžu byť v EÚ dostupné už len elektromobily, ak prejde návrh EK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. No neviem ci „budovanie nabíjacích staníc nasleduje rast trhu s elektrickými vozidlami“ ked v roku 2018 na jednu nabku pripadalo 7 EV a v roku 2021 az 13. A tak to zostane kedze vo vyhlade pre rok 2035 tiez ma byt pomer 1:13.

    • Pomer 1:13 mozno plati v zapadnej EU, pricom nie je z clanku jasne ci sa jedna o vsetky AC aj DC, alebo len DC nabijacky, tiez ci zapocitali len BEV alebo aj PHEV. Ak Vsetky BEV aj PHEV tak na SK dajme porovnania tiez vsetky zasuvkove EV.
      Na SK bolo ku koncu roku 2021 cca 1000 AC a DC verejnych nabijaciek a evidovanych 2972 plug-in hybridov a 3669 BEV, cize spolu cca 7500 nabijatelnych EV. Cize na SK mame oproti clanku dvojnasobok verejnych nabijaciek na 1EV cize pomer 1:7.5.
      Navyse na SK zije cca polovica obyvatelstva v rodinnych domoch, ci bytovych domoch s park. boxami s jednoduchym zriadenim domaceho nabijania. Na SK bude podiel nabijania doma/v praci a podobne minimalne 3/4 nabijani, na verejne nabky ostane len cca stvrtina nabijani. To este vylepsuje situaciu s verejnym nabijanim na SK. Cena nabijania doma je najnizsia s pripadnym vyuzitim nocneho prudu. Navyse je k dispozicii aj vela bezplatneho nabijania v supermarketoch, restauraciach, hoteloch a podobne. Nase BEV nabijame viac ako 90% doma/na chalupe a podobne.

  2. by ma zaujímalo prečo nespočítali kolko el.energie bude treba na chod tolkých nabíjačiek,a či ju pokryjú z veterných alebo fotovoltaických elektrárni.Veď to je choré a absurdné čo nám to prinesie.

    • Prof. Macek z ČVUT v Show Jana Krause koncom roku 2021 povedal, že súčasne osobné a dodávkové autá v ČR by ako elektromobily potrebovali „viac ako jeden Temelín“! …. Spočítané to teda asi bude, problém však bude stanice vybudovať a živiť elektrinou ….

    • To že potrebujete oveľa viac energie z ropy v neefektivnom spalovacom motore nie je choré? Či tie spaľovacie motory energiu nepotrebujú,?

    • Keby od zajtra neexistovali ziadne spalovaky do 3.5t a vsetky by boli od zajtra bateriove, potrebovali by jeden blok Mochoviec. No prechod na elektromobilitu bude trvat minimalne 30 rokov, cize vyroba aj distribucia bude mat vela casu na prisposobenie. Navyse uz dnes su systemy, ked klient len zada dokedy chce mat kolko nabite za minimalnu cenu a distribucia si proces nabijania dohodne priamo s autom. Cize cast nabijania EV vyuzje prebytky, cize vobec nezatazi vyrobu ani distribuciu – naopak, pomoze vyrovnat spotrebu.

    • elektrickej energie je dost…a co si myslis ze na vyrobu benzinu ci nafty v ropnych rafineriach na com bezia ?!…na elektrine !…a GWh elektrickej energie !…a potom zapocitaj aj statisice benzinovych pump !…spalovacie auto je paradoxne este vacsim žrútom elektriny ako samotny elektromobil !

  3. Budovanie nabíjacích staníc je menej atraktívne ako výroba BEV. Výber a získanie správneho miesta, voľba a možnosť inštalovaného výkonu, vybavenie všetkých stavebných a iných povolení, cena investície a jej návratnosť, to všetko má veľký vplyv na počet a rýchlosť budovania nových staníc. Aj pri vytváraní združení a podpore investícií štátmi a automobilkami, bude dlho menej nabíjačiek, ako by chceli „motoristi“ !

    • Asi aj preto, že zatiaľ žiadne BEV v SR nevyrábame …. Ja viem, tí chytrí skúpili čo sa dalo, a teraz na tom ryžujú, ale získavanie ďalších atraktívnych miest na nabíjačky bude stále ťažšie a drahšie ….

Pridajte komentár