Aké elektromobily chystá štvrtá najväčšia automobilka sveta – Stellantis?

0

Nedávno sme predstavili všeobecné e-mobility plány obrovského koncernu Stellantis, pod ktorý patrí 14 značiek. Teraz sa bližšie pozrieme na avizované e-platformy a plne elektrické modely.

Ako už vieme, chystané elektromobily značiek Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall, Peugeot a Ram vyrastú na štyroch nových e-platformách. Stellantis pritom zverejnil rozsah špecifikácií, ktoré budú podporovať.

STLA Small

Základná platforma STLA Small prinesie 400V architektúru a elektromobily s dĺžkou 3 500 až 4 200 mm. Tie budú vybavené batériami s kapacitou 37 až 82 kWh, pričom majú zabezpečiť dojazd až 500 km (jazdný cyklus nebol špecifikovaný). Základný elektromotor ponúkne výkon 70 kW, k dispozícii však budú aj ďalšie motory s výkonom 125 až 180 kW.

STLA Medium

Od platformy STLA Medium máme očakávať elektromobily s dĺžkou 4 200 až 5 000 mm. Tie budú vybavené batériami s kapacitou 87 až 104 kWh, pričom majú zabezpečiť dojazd až 700 km. Väčšina modelov bude vybavená elektromotormi s výkonom 125 až 180 kW. K dispozícii však budú aj motory s výkonom 150 až 330 kW.

STLA Large

Platforma STLA Large prinesie aj elektromobily s pohonom všetkých kolies a americké „muscle cars“ s dĺžkou 4 800 až 5 500 mm. Tie budú vybavené batériami s kapacitou 101 až 118 kWh, pričom majú zabezpečiť dojazd až 800 km.

Väčšina vozidiel bude vybavená elektromotormi s výkonom 150 až 330 kW, čo znamená, že modely s pohonom oboch náprav môžu disponovať výkonom až 660 kW. Tento výkon pritom môžeme očakávať minimálne v prípade „muscle cars“. Stellantis tiež avizuje, že najvýkonnejšie modely dokážu z 0 na 100 km/h zrýchliť za 2 s.

STLA Frame

No a poslednou novou e-platformou pre nadchádzajúce elektromobily koncernu Stellantis je STLA Frame so 400 a 800V architektúrou, na ktorej vyrastú veľké pickupy a „SUV-čka“ s dĺžkou 5 600 až 6 200 mm. Tie budú vybavené batériami s kapacitou 159 až 200+ kWh, pričom majú zabezpečiť dojazd až 800 km. Čo sa týka výkonu elektromotorov, využije sa podobný prístup ako v prípade platformy STLA Large.

Avizované modely

Koncern Stellantis v rámci svojej prezentácie potvrdil, že na platforme STLA Large predstaví do 5 rokov 8 modelov. A to napríklad luxusný sedan/fastback s dlhým dojazdom. Dva športové elektromobily majú byť pravdepodobne nástupcami modelov Dodge Charger a Challenger. Prvé „performance“/“muscle“ vozidlo však príde na trh až v roku 2024.

chrysler elektricky sedan

Zdroj: Stellantis

No a neprekvapí, že ďalšími modelmi budú obľúbené vozidlá typu SUV a crossover. Dve SUV prídu pod značkou Jeep, pričom jedno z nich bude zamerané na terén. Dočkať sa tiež máme zaujímavého crossoveru značky Chrysler.

A medzi avizovanými modelmi, ktoré vyrastú na platforme STLA Large, sa nachádzajú aj ďalšie dve nešpecifikované „SUV-čka“. Platforma STLA Frame zas okrem iného prinesie elektrický pickup značky RAM, ktorý sa začne vyrábať v roku 2024.

stellantis elektromobily

Zdroj: Stellantis

Veľkou škodou je, že Stellantis sa nezameral na základnú platformu STLA Small, ktorá má zabezpečiť menšie a cenovo dostupnejšie elektromobily aj od európskych značiek, o ktoré sa zaujíma asi väčšina slovenských elektromobilistov. Snáď sa v tejto veci dozvieme viac už čoskoro, a to napr. v rámci plánov jednotlivých značiek.

Zdroj: Stellantis via Carscoops 1, 2

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Opel bude v Európe a Číne čisto elektrickou značkou a avizuje nový elektromobil
Aj Fiat oznámil, že sa stane čisto elektrickou značkou. Chce byť medzi prvými
Renault urýchľuje e-mobility plány. Chystá 10 elektromobilov či „vlastné“ lacnejšie batérie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár