Kia Niro EV „bije“ 2-krát drahšie prémiové elektrické SUV-éčka

0

Európske prémiové automobilky sa začínajú predbiehať v predstavovaní elektrických SUV. A to či už v podobe výrobných verzií (Jaguar I-Pace), predprodukčných verzií (Mercedes-Benz EQC) či konceptov (BMW iX3). V najbližších dňoch sa pritom dočkáme aj odhalenia produkčnej verzie Audi e-tron a konceptu BMW iNext.

Na pozadí tohto „hajpu“ si však ide svojou cestou koncern Hyundai Motors, ktorý už vyrába a dodáva elektrické SUV Hyundai Kona Electric a Kia Niro EV. Tie sa síce nemôžu rovnať s „prémiovkami“  v oblasti veľkosti, luxusu a výkonu, za to tie predstavené strčia do vrecka v otázke efektivity pohonu.

A čo je taktiež veľmi podstatné, sú cenovo oveľa dostupnejšie. Veď sú viac ako 2-násobne lacnejšie. A práve toto je cesta, ako dostať na cesty viac elektrických automobilov, ktoré by sa začali pasovať so zmenami klímy relevantnejším spôsobom. Za všetko hovorí aj záujem o Teslu Model 3

500 km dojazd pri 90 km/h

Vďaka známemu „e-auto youtuberovi“ Bjornovi Nylandovi máme možnosť porovnať účinnosť a dojazd najnovších elektrických automobilov v skutočnej prevádzke. No a prvé reálne porovnania spomínaných „Kórejcov“ s prvým európskym prémiovým SUV na trhu (Jaguar I-Pace) nedopadli pre Európu najlepšie. A s najväčšou pravdepodobnosťou to nezachráni ani Mercedes-Benz EQC, ktorý je na tom minimálne papierovo ešte horšie.

Bjorn aktuálne vykonal test dojazdu Kie pri priemernej rýchlosti 90 km/h, čo je v podstate akousi hraničnou rýchlosťou pre elektromobily z hľadiska spotreby. Pri rýchlosti nad 90 km/h dochádza obyčajne k nepomernému narastaniu spotreby energie, a to vplyvom vyššieho odporu vzduchu, ktorý reálne ovplyvňuje dojazd.

Kia Niro EV vs. Hyundai Kona Electric

Bjorn zistil, že pri priemernej rýchlosti 90 km/h sa pohybuje dojazd modelu Kia Niro EV so 64 kWh batériou na úrovni 500 km. Na základe tohto údaju potom odhadol kombinovaný dojazd a dojazd pri diaľničnej rýchlosti. A to tak, že ho porovnal s dojazdom Hyindaiu Kona Electric 64 kWh, ktorého dojazd mal možnosť otestovať podrobne. Zohľadnil pritom aj horšiu aerodynamiku Kie, ktorá si ukrojí z dojazdu najmä vo vyšších rýchlostiach.

Vyšiel mu pritom odhadovaný kombinovaný dojazd (mesto/“okresky“/diaľnica) 386 km podľa normy EPA, ktorá je veľmi realistická. Dojazd pri diaľničnej rýchlosti odhaduje na 330 až 338 km podľa EPA. To sú „len“ o 5 až 10 % horšie hodnoty ako v prípade aerodynamickejšieho Hynudaiu Kona Electric s rovnakým pohonom.

Kia Niro EV vs. Jaguar I-Pace

Bjorn taktiež otestoval Jaguar I-Pace. Oba testy ukázali, že Jaguar nebude mať určite väčší dojazd ako Kia. A to aj napriek tomu, že má o 40 % väčšiu kapacitu batérie (90 kWh) ako Kia Niro EV (64 kWh). Jaguar je síce ťažšie vozidlo, avšak to nie v prípade elektromobilov až také podstatné, nakoľko to dokážu vykompenzovať lepšou  rekuperáciou energie. Navyše koeficient odporu vzduchu majú obe vozidlá rovnaký (0,29).

Takže Kia jednoznačne dominuje nad Jaguarom v otázke efektivity. A to až prekvapujúco výrazne. A ako sme už spomínali, nedávno predstavený Mercedes-Benz EQC bude na tom s efektivitou podľa všetkého ešte horšie ako Jaguar. Zvedaví tak budeme na Audi e-tron, ktoré sa nám predstaví 17. septembra. Dúfame, že napraví renomé európskych elektrických SUV v tomto pre elektromobily kľúčovom ukazovateli.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prichádzajúca Kia Soul EV novej generácie bude hrať vyššiu ligu. Čo ponúkne?
Prvý elektromobil od Jaguaru, I-Pace, oficiálne predstavený. Má Tesla Model X problém?
Cenovo dostupné elektrické SUV Kia Niro EV oficiálne predstavené | PODROBNOSTI

Zdroj: CleanTechnica, titulná fotografia: Kia

tesla magazin zdielanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár